IKEA

IKEA lyfter fram att julen inte bara handlar om att köpa julklappar

Dela

I årets julkampanj visar IKEA att helgen inte enbart handlar om att köpa julklappar. I stället handlar den om att ge och glädjen i att hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.

Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att verkligen hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.
Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att verkligen hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.

Efter en lång period då vardagen kantats av restriktioner och social distansering kan vi äntligen se fram emot en vanlig jul. En jul när vi får umgås med släkt och vänner, precis som förr. Det är en tid när vi äntligen kan varva ned, ta det lugnt och hitta tillbaka till varandra.

I årets julkampanj visar IKEA att julen inte bara handlar om julklapparna vi ger och får. Många gånger är det tanken bakom som räknas. Vi får se julen ur ett barns perspektiv och hur en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen. 

- Med kampanjen vill vi lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas. Att hitta de där gåvorna kan vara både svårt och ta tid. Men inte om du är en listig tjej som noterar vad familjen använder varje dag, säger Helena Rosenqvist Hallin, Marketing Comms Leader för cluster på IKEA.

Musiken i filmen är en ny version av det klassiska stycket I Bergakungens Sal som skrevs år 1875 av den norska kompositören Edward Grieg.


Kampanjen kommer visas i alla sex klustermarknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Portugal och Belgien) och går live i Sverige på måndag den 8 november ibland annat TV, OLV, SoMe och i IKEAs egna kanaler.


IKEA: 
Marketing Manager Helena Gouveia
Marketing Comms Leader cluster Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist Catherine Reimer 


Åkestam Holst: 
Client Lead: Kjell Månsson
Head of strategy: Jerker Winther
Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst
Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius
Account Manager: Anna Nollendorfs
Agency Producer: Leila Widgren

Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel Rostmark and Linnéa Andersson på Pine Production. Mediabyrå Carat.

Bilder

Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att verkligen hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.
Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att verkligen hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.
Ladda ned bild
Med sin julkampanj vill IKEA lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas.
Med sin julkampanj vill IKEA lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas.
Ladda ned bild
Helena Rosenqvist Hallin, Marketing Comms Leader för cluster på IKEA.
Helena Rosenqvist Hallin, Marketing Comms Leader för cluster på IKEA.
Ladda ned bild
Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.
Årets julkampanj från IKEA handlar om att ge och glädjen i att hitta något du vet kommer att både uppskattas och användas.
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett antal planeringsstudios som till exempel IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2021. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA släpper sin hållbarhetsrapport och bekräftar att man är på väg mot klimatmålen för 203018.1.2022 15:40:24 CET | Pressmeddelande

Verksamhetsåret 2021 (VÅ21)* innehöll utmaningar, men även viktiga steg mot målen som IKEA satt för 2030. Trots att effekterna av pandemin fortfarande är kännbara kunde i stort sett alla varuhus öppna på nytt och vardagen återgå till det något så när normala. Bland hållbarhetsresultaten finns förbättringar i värdekedjan som lett till att IKEAs klimatfotavtryck minskat ytterligare, lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkuläradesign-principer och ett stort kliv mot målet att endast använda förnybar energi.

Våren hos IKEA20.12.2021 09:00:05 CET | Pressmeddelande

Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration. Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser. Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep. Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardaglig

IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!   7.12.2021 13:09:35 CET | Pressmeddelande

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det omkring 13 000 kronor per kvalificerad heltids-arbetande medarbetare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum