IKEA möter Folkhälsomyndighetens nya restriktioner kring restauranger

För att möta Folkhälsomyndighetens nya restriktioner för serveringsställen på handelsplatser, anpassar IKEA nu sina restauranger ytterligare. Med hjälp av restaurang-värdar, max 1 person per bord och extra städning ska IKEA leva upp till kraven och bidra till minskad smittspridning i samhället.

För att möta Folkhälsomyndighetens nya restriktioner för serveringsställen på handelsplatser, anpassar IKEA nu sina restauranger ytterligare. Detta för att leva upp till kraven och bidra till minskad smittspridning i samhället.  FOTO: Inter IKEA Systems B.V. 2021

- Vi har under det senaste året valt att se möjligheter i den nya verklighet som pandemin fört med sig. Vi kommer därför hålla våra restauranger och bistros fortsatt öppna, säger Marcus Carlsson, landschef för IKEA Food.

IKEA har under pandemin arbetat aktivt för att ställa om till en ny verklighet. Dels genom att utvecklat möjligheterna för våra kunder att möta oss i våra digitala kanaler, dels genom att skapa en så trygg miljö som möjligt i våra varuhus – för såväl medarbetare som kunder och besökare.

Efter Folkhälsomyndighetens nya restriktioner att antalet besökare i ett sällskap endast får uppgå till 1 person på serveringsställen som utgör en del av en handelsplats, anpassar IKEA nu sina restauranger ytterligare – allt för att möta de nya kraven och bidra till minskad smittspridning i samhället.

- Våra restauranger är en viktig del av den totala kundupplevelsen på IKEA. Därför håller vi restauranger och bistros i våra varuhus fortsatt öppna för att erbjuda våra kunder såväl varm som kall mat, drycker och bakverk, säger Marcus Carlsson, landschef för IKEA Food.

För att erbjuda alla en trygg miljö fortsätter vi med våra restaurang-värdar som tar emot och guidar våra kunder. Vi möblerar med mycket plats och luft mellan borden och går från 4 personer per bord till 1. Dessutom fortsätter vi med kontinuerlig, noggrann och extra städning. Samtliga bord i våra bistros har utöver det redan tagits bort.

- IKEA har under pandemin löpande ställt om och nu fortsätter vi den resan genom att utforska hur vi skulle kunna utveckla helt nya mat-erbjudanden med hjälp av digitala lösningar kring hemleveranser, click & collect eller take-away från våra restauranger och vår butik – Swedish Food Market, säger Marcus Carlsson.

Med anledning av pandemin kan det finnas begränsningar i sortimentet i såväl restaurang sobistro. Beslutet träder i kraft måndagen den 1 mars och gäller tills vidare.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CET | Pressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021