IKEA

IKEA och Sabine Marcelis visar de första produkterna ur kollektionen VARMBLIXT

Dela
IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis vill ta vara på ljusets potential hemma och dess positiva effekt på välbefinnandet. Idag, under designveckan i Milano 2022, på IKEA Festival visade IKEA och Sabine Marcelis de första produkterna: två lampor ur kollektionen VARMBLIXT som lanseras våren 2023.

Att utforska belysning som fångar ett dubbelt syfte är en kontaktpunkt i kollektionen VARMBLIXT. Sortimentet som belystes på IKEA festivalen vid designveckan i Milano 2022 visar två LED-vägglampor som fångar kollektionens värme, men som också ökar hemmets konstnärliga uttryck. När lamporna tänds ger de ett varmt ljus som förändrar utseendet och känslan i ditt rum. Avstängda blir de skulpturala föremål var de än placeras. Lampornas vackra formspråk betonas av hur de böjer sig ut från väggen, vilket är ett återkommande motiv i Sabines arbete. Lampornas böjlighet gör att de kan monteras både horisontellt och vertikalt och grupperas med fler lampor som en iögonfallande installation i ditt hem.

- Som designer inspireras jag av skulptural belysning och föremål i hemmet som tjänar mer än sin funktion, saker som ökar hemmets konstnärliga uttryck, säger Sabine Marcelis. Med VARMBLIXT vill jag att människor ska få mer kontakt med sina hem och tänka på olika element som belysning då det skapar atmosfär på ett enkelt och sofistikerat sätt.

Samarbetet utforskar ljus och värme genom belysnings- och formgivningslösningar, och deras känslomässiga värden baserat på vart de placeras i våra rum. IKEA har som långsiktigt mål att undersöker en övergång från ljus som har en specifik funktion i hemmet, till ljus som har en känslomässig effekt och som också bidrar till vårt välbefinnande. Eftersom vi är ett nordiskt varumärke förstår vi vikten av ljus, särskilt när dagsljuset börjar kortas och vi längtar efter värme. VARMBLIXT är en del av resan för att skapa sensoriska och känslomässiga upplevelser som påverkar hur vi känner oss, och stämningen i hemmet.

- Den första smygtitten på kollektionen VARMBLIXT belyser ett meningsfullt samarbete där vi hoppas kunna inspirera många till att förstå ljusets känslomässiga effekt, säger Henrik Most, kreativ chef på IKEA. Tillsammans med Sabines konstnärliga vision om design är vi glada att kunna ta fram en kollektion som verkligen ger våra hem en känsla av värme och dualitet, tillägger han.

VARMBLIXT är designad för att inspirera till ett nytt intresse för hur ljus kan förändra utseendet, känslan och atmosfären i våra hem. Förhandsvisningen på IKEA festivalen under designveckan i Milano 2022 fokuserade på två centrala produkter ur den kommande kollektionen.

Säljstart: På IKEA våren 2023
Ladda ner högupplösta bilder! Bildbanken

Välkommen till: IKEA Festival i Milano

Kalendarium:

 Säljstart: Nyhet: Pressbilder:
Juli 2022   Julinyheter 2022 Sortiment  Bildbanken
Maj 2022  KÅSEBERGA Kollektion  Bildbanken

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye