IKEA startar telefonlinje för sömnlösa

Från måndagen den 11 februari kan den som ligger sömnlös ringa SOVLINJEN 020-30 40 70 och bli guidad mellan olika metoder för att somna. IKEA står bakom gratistjänsten där man genom knappval i telefonen kan testa de olika sätten.

En god natts sömn ger oss inte bara bättre humör, minne och immunförsvar, utan faktiskt en enklare vardag. Samtidigt är det fler än någonsin som upplever att de har svårt att sova. Därför startar IKEA en telefonlinje med samlade metoder som får lyssnaren att somna.

– Vad som fungerar är väldigt individuellt, därför har vi samlat en rad olika metoder. Både klassiska som guidad avslappning, men även helt nya som har blivit populära senaste åren som ASMR och uttråkning med hjälp av rent nonsenssnack, säger projektledare på IKEA Helena Rosenqvist Hallin.

Nonsens som blivit stort i USA senaste åren handlar helt enkelt om att långsamt bli uttråkad av en vänlig, men monoton röst som pratar om just ingenting. Där finns även en helt ny, aldrig tidigare prövad metod, som utnyttjar så kallade binaurala frekvenser i kombination med havsvågor och en rytm som går från normalpuls till vilopuls.

– Tanken är att simulera den frekvens vi har i hjärnan vid djupsömn kombinerat med en sövande puls. Vågljuden är en blinkning till Sveriges Radios populära vågskvalp som under många år sändes nattetid vilket många uppskattade att somnade till. Det ska bli spännande att se om vår nya variant blir en favorit, säger Helena Rosenqvist Hallin.

SOVLINJEN finns även att lyssna på som podcast överallt där poddar finns, till exempel iTunes och Spotify.

– Vi håller linjen öppet dygnet runt för alla som behöver hjälp att komma till ro. Om inget annat hjälper har vi även läst in vårens nya IKEA katalog som godnattsaga, säger Helena Rosenqvist Hallin.

Sovlinjens alla val

• Nonsens: bli långsamt uttråkad av en vänlig men monoton röst som pratar om ingenting.
  • Dreamfulness: en guidad avslappning med meditationslärare.
  • Sömnfrekvens: ett systematiskt uträknat beat som kopplar till dina hjärtslag och hjärnvågor.
  • ASRM, Autonomous Sensory Meridian Response: låt viskningar och ljud vagga hjärnan till sömns.
  • IKEA katalogen: ett beprövat sömnknep är att läsa högt ur telefonkatalogen, här: vårens nya IKEA katalog.
  • Folkets tips: besökare på IKEA Kungens Kurva delar med sig av sina bästa knep för att somna.

Testa sovlinjen redan i kväll!
Podcast: iTunes
Mer information:
IKEA.se/sovlinjen
Kontakt: Tina Björeman, IKEA Press, 0733-47 11 70

Mer sovrum
IKEA öppnar ny citybutik i Stockholm
Se vårens sovrumsinspiration