IKEA tar nästa steg i att utveckla sitt secondhand-erbjudande - startar hub för begagnade möbler i Malmö

IKEA tar nu nästa steg för att ytterligare utveckla sin försäljning av secondhand och därmed ställa om till en cirkulär affärsmodell. Detta genom att bygga upp en test-hub i Malmö där IKEA ska samla in, rengöra och laga begagnade IKEA-möbler som därefter ska säljas i Cirkulärbutiken på IKEA-varuhuset i Malmö.

Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas. IKEA tar nu nästa steg för att ytterligare utveckla sin försäljning av secondhand och därmed ställa om till en cirkulär affärsmodell. Detta genom att bygga upp en test-hub för begagnade IKEA-möbler i Malmö.

Nu tar vi nästa steg i arbetet med att förlänga livet på våra möbler. För att nå våra hållbarhetsmål behöver vi testa våra idéer i praktiken. Klimatomställningen kan inte lösas i teorin, den måste lösas genom goda exempel i vardagen, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Den nya verksamheten i Malmö bygger bland annat på lärdomar som IKEA dragit genom sitt test med världens första renodlade IKEA secondhand-butik på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna.Verksamheten i Malmö är ett test som i ett första skede planeras pågå fram emot slutet av 2022.

Förutom att testa och utveckla olika metoder att rengöra och laga begagnade IKEA-möbler ska testet även utforska nya och effektivare sätt att samla in, transportera och sälja möblerna till kunder. Allt för att skapa en lönsam cirkulär affärsmodell. En viktig del av testet är att hitta samarbeten med sociala affärspartners för rengöring och reparation av möblerna, men även samarbeten med lokala välgörenhetsorganisationer och återvinningsföretag för inköp av möbler.

– Vår planet är vårt gemensamma hem. Därför kan vi bara skapa en mer hållbar värld om vi gör det tillsammans med andra. Nu vill vi kroka arm med lokala aktörer i den här delen av Sverige som delar vår syn på hållbarhet för att tillsammans med dem göra skillnad globalt, säger Jonas Carlehed.

Tack vare testet hoppas IKEA kunna utöka sortimentet av begagnade möbler i den Cirkulärbutik som redan idag säljer begagnade möbler i IKEAs varuhus i Malmö. En satsning som ligger i linje med det innovationsarbete som ska prägla ombyggnaden av dagens varuhus till det center för livet hemma som just nu skapas i Malmö.

Den 300 kvadratmeter stora lokalen ligger i Malmö några kilometer från IKEA varuhuset.Tanken är att omkring 5 personer här ska arbeta med att rengöra och reparera möbler.

Varför IKEA satsar på secondhand

För att förlänga livet på våra möbler arbetar IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Under 2020 gav IKEA 47 miljoner produkter ett nytt liv genom varuhusens Cirkulärbutiker över hela världen.

Världens första renodlade IKEA secondhand-butik öppnade i ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna i november 2020. Butiken är ett test som först var tänkt att pågå i 6 månader för att därefter utvärderas. När sex månader gått förlängdes testet med ytterligare sex månader och vid årsskiftet med ytterligare ett år till och med december 2022.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

IKEA tar nu nästa steg för att ytterligare utveckla sin försäljning av secondhand och därmed ställa om till en cirkulär affärsmodell. Detta genom att bygga upp en test-hub i Malmö där IKEA ska samla in, rengöra och laga begagnade IKEA-möblersom därefter ska säljas i cirkulärbutiken på IKEA-varuhuset i Malmö.

IKEA visar de första produkterna från det kommande samarbetet med Swedish House Mafia och meddelar att fler visas under Milan Design Week 202226.5.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I IKEA och Swedish House Mafias kollektion som lanseras i höst finns tre nya versioner av den ikoniska FRAKTA-kassen. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 olika möbler, inredningslösningar och accessoarer för blivande musikproducenter, DJs och alla kreatörer med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Utvalda produkter från den kommande kollektionen kommer att visas den 9 juni 2022, som en del av IKEA Festival under Milan Design Week