IKEA visar de första produkterna från det kommande samarbetet med Swedish House Mafia och meddelar att fler visas under Milan Design Week 2022

I IKEA och Swedish House Mafias kollektion som lanseras i höst finns tre nya versioner av den ikoniska FRAKTA-kassen. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 olika möbler, inredningslösningar och accessoarer för blivande musikproducenter, DJs och alla kreatörer med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Utvalda produkter från den kommande kollektionen kommer att visas den 9 juni 2022, som en del av IKEA Festival under Milan Design Week

I september 2021 meddelade IKEA och Swedish House Mafia sin kommande kollektion med musikrelaterade heminredningslösningar, designade för att producera, skapa och lyssna på musik hemma.

Idag avslöjar IKEA de första produkterna från samarbetet: inte en, utan tre remixade versioner av den ikoniska FRAKTA-kassen.

Swedish House Mafias unika versioner av FRAKTA bygger på insikter om de funktionella behov som musikskapare och musikälskare har när de är på språng. Den innehåller en väska för kablar, ackord och andra nödvändiga tillbehör för musikskapande, en laptopväska och en större väska för vinylskivor - allt i Swedish House Mafias signaturstil.

- FRAKTA är en av de IKEA klassiker som alla har. Vi ville göra vår version från ett musikskapande perspektiv med utgångpunkt i vilken utrustning du bär med dig när du är på språng. Våra olika versioner av väskorna följer teman som genomsyrar hela kollektionen. Alla produkter i kollektionen har ett tidlöst tema med distinkta spår av vårt DNA, säger Swedish House Mafia.

- Det hade varit en dröm för killarna att göra en FRAKTA, men de ville addera något nytt, säger Friso Wiersma, in-house designer, IKEA of Sweden. När vi pratade om funktionalitet och hur de använder den i sin vardag, så stod det klart att de ville lösa olika problem – och det kunde vi inte lösa i enbart en väska.

Fler produkter från den kommande kollektionen kommer att presenteras under Design Week 2022 i Milano, den 9 juni.

Med denna kollektion utforskar IKEA och Swedish House Mafia ämnet musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de många människorna när de lyssnar på eller skapar musik. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 olika möbler och smarta inredningslösningar.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.