Industriarbetsgivarna positiva till avtalsskiss

Industriarbetsgivarna säger i dag, kl. 13.00, ja till den avtalsskiss som de opartiska ordförandena (Opo) har presenterat i avtalsförhandlingarna. Skissen innehåller en inriktning på ett treårigt avtal och slår fast att det normerade avtalsvärdet anges i procent.

– Vi är positiva till skissen på ett treårigt avtal som Opo har lagt fram. Industrin är kapitalintensiv och har långa planeringshorisonter. Därför behövs stabilitet och förutsägbarhet, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

– Men en förutsättning är att det sker en betydlig nedväxling av löneökningstakten, säger han.

I februari lade Industriarbetsgivarna – tillsammans med övriga arbetsgivare inom industrin – fram ett bud på 1,4 procent i årstakt. Budet gavs till samtliga motparter, även Pappers som inte omfattas av Industriavtalet.

– Vårt viktigaste mål med förhandlingarna är stärkt konkurrenskraft. Svensk industri måste få förutsättningar att utvecklas och inte drabbas av konkurrensnackdelar gentemot övriga länder, säger han.

Per Widolf kommenterar också den pågående virusepidemin (SARS-CoV-2).

– Coronaepidemin är ett exempel på att oförutsedda saker inträffar och att det finns risker i en global världsekonomi som oväntat realiseras och som snabbt ändrar företagens förutsättningar. Därför behöver det finnas en beredskap för att med kort varsel ompröva avtalsinnehållet.

Per Widolf kommenterar också pågående pensionsförhandlingar och säger att en förutsättning är att alla kostnadsökningar i en eventuell pensionsöverenskommelse mellan Svenskt Näringsliv, PTK och LO avräknas i industrins avtal.

Industriarbetsgivarna: ”Högt lönebud från medlarna”20.10.2020 13:30:00 CESTPressmeddelande

Industriarbetsgivarna konstaterar att det lönebud som de opartiska ordförandena (OpO) har lämnat är mycket högt. Förslaget är på 4,5 procent på 29 månader. "Vi konstaterar att lönebudet är på en mycket hög nivå och det ligger absolut på smärtgränsen av vad svenska företag klarar av. Men vi är beredda att acceptera budet då det innehåller en nedväxling av löneökningstakten från nuvarande nivå", säger Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf.