Svensk Dagligvaruhandel

Inflationen stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln i maj

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under maj 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet och uppgick under månaden till 8,8 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,8 procent.

Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser. Korrigerat för prisutvecklingen minskade försäljningen i maj med 4,8 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i fysisk butik uppgick i maj till 6,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 26,8 procent. Hemleverans minskade med 16,8 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,5 procent, vilket är samma nivå som föregående månad.

Kalendereffekten för maj beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,8 procent för maj månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -5,0 procent.

Dagligvaruindex för juni publiceras 15 juli.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia är Årets Dagligvara 20227.10.2022 09:04:29 CEST | Pressmeddelande

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia. Förutom äran kommer dagligvaruhandels-aktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna och vinnaren får även ett presentkort att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

Stockholms Stadsmissions Matmissionen expanderar med ny butik i Kista20.9.2022 08:02:19 CEST | Pressmeddelande

Den 22 september öppnar Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, i Kista. Butiken är den tredje som öppnar i Stockholmsområdet i år genom en gemensam satsning tillsammans med dagligvarubranschen. Butikerna är ett svar på ett ökande behov av sociala matbutiker som växt än mer till följd av inflationen. Hittills i år har över 6 000 personer ansökt om medlemskap och drygt 1 200 ton varor har donerats av dagligvarubranschen för att minska matsvinnet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum