Ingen jämlikhet vid krocktester

Trots att kvinnor råkar ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män, används det fortfarande ingen krockdocka som motsvarar en genomsnittlig kvinna. Det gör att de tester som utförs med krockdockor blir missvisande för kvinnor.

Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och utvecklas ständigt. Euro NCAP, samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor idag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och de fem procent av den vuxna befolkningen som är kortast. Men någon krockdocka för den genomsnittliga kvinnan används inte, trots att en sådan finns framtagen.

Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador. Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.

Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet.  Men prototypen som finns på Chalmers i Göteborg är alltjämt den enda i sitt slag i hela världen.

Motormännens Riksförbund tycker att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande, så att konsumenterna kan göra sitt bilval utifrån dessa.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.