Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år
Sedan 2009 har Ingka Group investerat i innovativa företag som stöttar koncernens hållbarhetsmål, inklusive målet att uppnå 100 procent förnybar energi i hela verksamheten. I nästa steg kommer koncernen att fokusera på investeringar i företag och lösningar som har direkt inverkan på Parisavtalet och FN:s mål för hållbar utveckling.
Företaget implementerar också en strategi för investeringar i enbart fossilfritt för att anpassa sig till nya uppdaterade kriterier för socialt ansvarstagande samt miljö- och företagsstyrning (ESG). Dessutom kommer en översyn av globala och lokala pensionsfonder i 31 länder att genomföras för att säkerställa att de överensstämmer med ESG-kriterierna.
- Vi är övertygade om att det är bra för våra affärer att vara ett ansvarstagande företag. Trots de stora utmaningar världen står inför ligger det fortfarande i våra egna händer att ändra riktning på klimatkrisen. Vi vill vara en del av lösningen och kommer därför att fortsätta fokusera våra framtida investeringar på att säkerställa en grönare, renare och mer inkluderande återhämtning, säger Juvencio Maeztu, vice VD och CFO på Ingka Group.
Ingka Group har som ambition att vidta åtgärder som bidrar till IKEA:s övergripande ambition att till år 2030 minska utsläppen av koldioxid med mer än vad koncernens värdekedja släpper ut*. Tidigare i år meddelade IKEA att man minskat sitt klimatavtryck med 4,3 procent samtidigt som IKEA-verksamhetens tillväxt var 6,5 procent.
Ingka Group äger för närvarande 546 vindkraftverk i 14 länder, två solcellsparker med totalt 1,5 miljoner solpaneler och dessutom mer än 920 000 solpaneler på taken till varuhus, kontor och lager. Dessa investeringar bidrar till att Ingka Group når sitt mål att producera lika mycket förnybar energi som de förbrukar.
- Vi arbetar ständigt med att göra mer hållbara val för att ytterligare minska vårt klimatfotavtryck. Sedan flera år har vi 46 egna vindkraftverk i Dalarna och Härjedalen som producerar mer energi än vad vi förbrukar i våra byggnader. För att möjliggöra för våra kunder att ta ett större klimatansvar lanserade vi i höstas också solceller och nyligen lanserade vi plantbullen, vårt växtbaserade alternativ till den klassiska köttbullen, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef, IKEA Retail Sverige och tillägger att IKEA Sverige i höst kommer att växla upp ambitionen ytterligare och lansera flera spännande initiativ som stödjer IKEAs resa mot att bli klimatpositiva.
IKEA stödjer EU:s gröna giv och uppmanar EU att utveckla sitt återstartspaket för att stödja och accelerera omställningen till en klimatneutral och cirkulär ekonomi och färdplanen "Exponential Climate Action" för att halvera växthusgaser i absoluta tal till 2030, lösningar som har positiv effekt för kunder, samhällen, medarbetare och planeten.
Under de senaste fem åren har Ingka Group även investerat i, och samarbetar med, företag som:
• RetourMatras, ett företag som gör det möjligt att återvinna mer än 90 % av materialet i en madrass.
• Morssinkhof Rymoplast, en ledande aktör inom den europeiska plaståtervinningsindustrin.
• Winnow, ett företag som har utvecklat en AI-aktiverad lösning för spårning av matavfall för att minska matsvinnet i storkök
• Aerofarms är ett indoor urban farming company,
• Terramera arbetar med biobekämpningsmedel och
• Optoro, en leverantör av en mjukvaruplattform för omvänd logistik för återförsäljare.
Ingka Group tillkännagav investeringen vid ett virtuellt hållbarhetsevenemang, ONE HOME, ONE PLANET, ett tvådagars evenemang med över 300 ledare inom hållbarhet, NGOs och andra företagsledare.
* Becoming climate positive is about reducing more greenhouse gas emissions than what the IKEA value chain emits. IKEA will eliminate GHG emissions in line with Paris Agreement, store carbon in land, plants and products, go beyond IKEA – by addressing a footprint larger than the IKEA value chain, take action together - engage with others to realise a 1.5°C world. Read more about the IKEA commitment here
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.
Eller: Ingka Group Media Relations, press.office@ingka.com på +46 (0) 709 93 63 76.
Nyckelord
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige22.4.2024 08:01:57 CEST | Pressmeddelande
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum