Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Gustav Lindh, Bill Skarsgård och Asta Kamma August

”Den här filmens tillblivelse har varit en märklig resa för mig. Jag fattar inte hur det gått till, att en efter en av Sveriges absoluta skådespelarelit bestämmer sig för att vara med. Att Sverrir ska spela mig är särskilt kittlande, för han är ju rent ut sagt utsökt, varje gång jag ser honom i en film eller serie blir jag lugn, vill ha kvar honom i scenen, han får aldrig gå”, säger Alex Schulman, författare.

De internationellt uppmärksammade skådespelarna Asta Kamma August (Pakten, Sex, Follow The Money) Bill Skarsgård (It: Kapitel 1 & 2, Deadpool) och Gustav Lindh (Rättfärdighetens ryttare, Älska mig, Hjärter Dam), kommer att porträttera huvudrollskaraktärerna Karin, Sven och Olof under 1930-talet. Marika Lindström och Sten Ljunggren spelar Karin och Sven på 1980-talet. Båda är några av Sveriges mer folkkära och välmeriterade skådespelare inom tv och film. Sten har också vunnit en Hedersguldbagge.

Sverrir Gudnason känd från bland annat Borg, Gentlemen och Den allvarsamma leken gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter (Älskar dig för evigt, Bron, Mordkommissionen) spelar Amanda Schulman.

”Att få liv i ett manuskript är en enorm utmaning, speciellt om man som jag är intresserad av uppriktighet. Med dessa fantastiska skådespelare och med ett inspirerande team bakom mig har vi nu påbörjat resan mot premiären” säger Björn Runge, regissör.

Bränn alla mina brev produceras av SF Studios med producenterna Annika Sucksdorff och Jonathan Ridings i spetsen med stöd från Svenska Filminstitutet och i samproduktion med SVT, Film i Väst och Film Stockholm. Filmen har utvecklats med stöd från EU:s Kreativa Europa MEDIA-program. Veronica Zacco är manusförfattare.

Filmen spelas in på Sigtunastiftelsen i Stockholm och i Västra Götaland under augusti och september 2021.

Bränn alla mina brev har premiär på svenska biografer under hösten 2022.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wahlén, presskontakt, karin.wahlen@kultpr.se, +46 768 96 22 54
Pia Grünler, Nordic Head of Theatrical Distribution, pia.grunler@sfstudios.se, +46 708 79 22 71
Ulrika Grönérus, Kommunikationschef Film i Väst, ulrika.gronerus@filmivast.se, +46 708 64 37 36

Gustav Lindh, Bill Skarsgård och Asta Kamma August

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.