Jack Werner till Svenska Dagbladet

Jack Werner kommer i första hand att skriva artiklar för Svenska Dagbladets kultursidor.
– Jack Werner är en skicklig berättare och stilist, med förmåga till skarpa och nyansrika analyser av vår tid. Det är väldigt roligt att han nu kommer att bidra till SvD Kultur, och därmed till att ge våra läsare nya insikter och perspektiv, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Jack Werner är kanske mest känd för sin expertis inom två ämnesområden – källkritik och spökhistorier. Sedan 2015 leder han den populära Creepypodden för Sveriges radio och 2014 tilldelades han Stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare för att ha grundat satsningen Viralgranskaren.
Som medarbetare i Svenska Dagbladet vill han även kunna ägna sig åt helt andra ämnen.
– Det fina med journalistiken är att den kan ta en var som helst, och efter en längre tid av att kommentera och krönikera har jag börjat längta efter att återgå till att berätta igen. Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här, säger Jack Werner.
Svenska Dagbladet är inne i en omfattande förändringsprocess, som bland annat uppmärksammades när tidningen 2021 utsågs till Årets dagstidning. Flera nya format har lanserats, till exempel poddokumentären Medicinmannen som blev sommarens måste-lyssning och nu är nominerad till Årets ljudjournalistik på Årets dagstidning-galan i mars. I år tar SvD berättandet i poddformat vidare och Jack Werner kommer att vara en viktig del i den satsningen.
– Jack har flera starka dokumentärer på sitt cv och vi är glada att han nu jobbar vidare med ljudberättande tillsammans med oss på SvD. Jag kan lova att det han har på gång är något man inte kommer att vilja missa, säger Adam Svanell som håller i SvD:s satsning på poddokumentärer.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef, SvD. Telefon: 073-693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Jack Werner, reporter, SvD Kultur. Telefon: 070-878 45 57. E-post: jack@kwasbeb.se
Adam Svanell, redaktör, SvD. Telefon: 070-251 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum