Jägarnas julafton har fått nytt datum

Den svenskaste av jakter är här igen. Men till skillnad från tidigare år är det inte längre älgjaktspremiär andra måndagen i oktober. Nej. I år tar vi ̶h̶e̶l̶g̶ älg redan nu på fredag.

Foto: Mats Sjölander

Från och med i år så startar alltså den årliga älgjakten (i södra och mellersta Sverige) redan nu på fredag. 8 oktober är nya datumet att ringa in med orange signalfärg i almanackan.

I Sverige finns över en kvarts miljon älgjägare. Och även om septemberjakten i norr lockar mängder av jägare så har majoriteten länge haft andra måndagen i oktober som startskott.

Men från och med i år är det alltså ändrat till fast datum.

Värt att nämna är att restriktionernas hävande även färgar av sig på älgjakten. Efter ett år i pandemins skugga kan nu älgjaktslagen åter trängas i slaktbodarna och man behöver inte längre ha hundkoppels avstånd runt brasan.

Förra året sköts drygt 80 000 älgar och i år beräknas ungefär lika många landa i våra frysboxar. (Det motsvarar runt 80 miljoner portioner älgkött.)

Till sist kan vi nämna att den årliga älgjakten från och med i fjol även officiellt är en del av vårt kulturarv, då institutet för språk och folkminnen valde att klassa jakt med löshund som just detta.

För mer information kring älgjakten och det ändrade datumet kontakta er närmaste jaktvårdskonsulent eller jägare.

Kontaktpersoner hittar ni här.

Foto: Mats Sjölander

Viltbild – nästa steg i framtidens viltövervakning27.1.2022 11:06:19 CET | Pressmeddelande

Nu utvecklas ny teknik som – med hjälp av jägarnas viltkameror – kan revolutionera kunskapen om våra vilda djur. Svenska Jägareförbundet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) går in i ett formellt samarbete med målet att ta fram viltbild, en plattform för insamling och analys av bilder från jägares viltkameror. Målsättningen är att plattformen ska vara redo för jägare att använda under 2024.

Fjälljakten – viktig för samhällsutvecklingen i norr29.10.2021 08:11:24 CEST | Pressmeddelande

Fler våtmarker i fokus på stor konferens24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 29–30 september hålls en våtmarkskonferens på Öster Malma utanför Nyköping med 150 deltagare. Arrangör är stiftelsen Svensk Våtmarksfond i samarbete med EU-projektet Grip on life. Konferensen ”Medvind i våtmarksarbetet?” tar fasta på regeringens ambition att under en treårsperiod satsa 775 miljoner kronor för att återskapa våtmarker – en historisk satsning i detta sammanhang. Under mötet delas även priset ”Årets våtmarksstipendiat” ut.