Jenny Fransson inledde starkt men föll i kvarten i Brottnings-EM

Em i brottning är i full gång och idag inleddes damernas tävling med att förra årets Europamästare Jenny Fransson och Fredrika Petersson stegade upp på EM-mattan i Bukarest.

Svensk landslagsbrottare i 65 kg.
Tävlar för Gällivare SK, bosatt i Helsingborg.
Representerar Sverige på EM i Bukarest den 14-18 april.
Svensk landslagsbrottare i 65 kg. Tävlar för Gällivare SK, bosatt i Helsingborg. Främsta meriter: EM-guld 2012, VM-brons 2010, EM-brons 2018, Deltagit på OS 2012 och 2016. Representerar Sverige på EM i Bukarest den 14-18 april.

Jenny Fransson som vann EM förra året i 72 kg har inför denna säsongen bytt viktklass till 68 kg. I första omgången imorse väntade den regerande Europamästaren i 68 kg, Bratchikova, Ryssland. En tajt match där Jenny via sin kraftfulla brottning till sist kunde vinna med 3-2.

Jenny avancerade till kvartsfinal och där väntade om möjligt en ännu tuffare prövning genom regerande världsmästaren Alla Cherkasova, Ukraina.  Efter ett sex minuters långt ställningskrig lyckades ukrainskan ta de sista poängen och vinna med 3-4 mot Jenny.

Ukrainskan tog sig därav vidare till semifinal. Om Cherkasova tar sig till final vilket vi har stora förhoppningar på att hon gör (detta avgörs efter klockan 17:00) så får Jenny chans att slåss om bronset under morgondagen.

Fredrika Petersson, 53 kg föll i sin inledande match mot Stankevich, Vitryssland men även hon har chans på återkval då vitryskan är i semifinal.

Imorgon kliver även resten av damtruppen in i EM.

Henna Johansson som haft en strålande vårsäsong får en tuff start i kvalet imorgon då hon ställs mot azeriskan Elis Manolova. Detta är samma azeriska som besegrade Johansson i EM 2018. Men Johansson har verkligen lyft sig en nivå denna säsongen så här finns goda förhoppningar om avancemang. Helsingborgsduon Moa Nygren och Johanna Lindborg gör båda EM-debut men även här finns förhoppningar om avancemang.

Mer om Sofia Mattssons förutsättning inför morgondagen finns i en tidigare publicerad nyhet.

Svenskarnas matcher. Tävlingen startar 11:30 (svensk tid). Henna blir första svensk upp på mattan ganska omgående efter tävlingsstart.

322 | Mat C

Elis MANOLOVA (AZE) vs. Henna Katarina JOHANSSON (SWE)

324 | Mat C

Alyona KOLESNIK (AZE) vs. Sara Johanna LINDBORG (SWE)

306 | Mat B

Viktorija AUGUSTAUSKAITE (LTU) vs. Moa Lena Maria NYGREN (SWE)

330 | Mat C

Maria PREVOLARAKI (GRE) vs. Sofia Magdalena MATTSSON (SWE)

Svensk landslagsbrottare i 65 kg.
Tävlar för Gällivare SK, bosatt i Helsingborg.
Representerar Sverige på EM i Bukarest den 14-18 april.