Jenny Fransson klar för VM-final

Jenny Fransson tog sig idag till VM-final i Nur-Sultan. Efter fyra knallhårda matcher är Fransson nu i sin första final på sju år. I finalen väntar amerikanskan Tamyra Mensah.

Foto: Ove Gundersen, Norges Brottningsförbund

Fransson inledde med att ligga under med 1-5 mot turkiskan Buse Tosun i sextondelsfinalen men i samma sekund som hon tappade fyra poäng kontrade Fransson och fick ner turkiskan på rygg och kunde på så sätt vinna på fall.

I åttondelen vann Fransson mot fransyskan Koumba Larroque som tog silver på VM 2018 med 3-0 efter att ha styrt matchen rätt igenom.

I kvartsfinal väntade mongoliskan Battsetseg Soronzonbold som besegrade Jenny vid förra årets VM. Länge såg det ut som historien skulle upprepa sig men så kom den där makalösa vändning som visade vilken fantastisk vinnarmentalitet Jenny Fransson besitter.  1-5 med 50 sekunder kvar. 4-5 med två sekunder kvar och avblåst. Från signal till 6-5 på en sekund och en säkrad OS-plats; allt som behövs är en "Jenk" som bestämt sig.

I Semifinalen väntade den regerande världsmästaren från Ukraina, Alla Cherkasova som slagit Fransson vid två tillfälle i år.

Fransson inledde matchen övertygande och ledde med 2-0 i paus. Men efter ett dyk från ukrainskan hade machen vänts till ett 2-5 underläge.  Från underläget 2-5 med 1:30 kvar av matchen började den historiska jakten. När 15 sekunder återstod lyckades Jenny komma i kapp till 5-5 och i sekunden senare rullades ukrainskan och Fransson hade nu ledningen med 7-5. Sekunden senare kontrade Cherkasova och tog tillbaka ledningen med 7-7 då hon hade tagit den sista poängen. Då gjorde Fransson en sista kraftansträngning och bände tillbaka ukrainskan och tar den sista poängen och vinner med 8-7.

Imorgon kl 14:00 brottas Jenny VM-Final. Även Henna Johansson är kvar i tävlingen och återkvala imorgon. Vinner hon den matchen är hon klar för bronsmatch samt att hon då tagit en kvotplats till Sverige till OS nästa år.

Foto: Ove Gundersen, Norges Brottningsförbund

VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan19.11.2019 14:26:54 CETNyheter

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.

Miljonstöd till nya rörelseprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.