Jenny Fransson stängs av i fyra år

Idag presenterade dopingnämnden sitt beslut gällande Jenny Franssons dopingärende. Dopingnämnden har beslutat att Jenny Fransson stängs av i fyra år som en följd av det positiva dopingprov hon lämnade den 9 januari i år.

Jenny Fransson genomförde en dopingkontroll den 9 januari 2020 där både A-provet och B-provet påvisade ett positivt testresultat. Efter Dopingkommisionen utredning har Dopingnämnden beslutat att stänga av Jenny Fransson i fyra år från all tävling eller annan aktivitet som godkänns eller organiseras av Riksidrottsförbundet, specialidrottsförbund, förening, eller IdrottsAB inom RF:s medlemsorganisation.

Avstängningen började gälla den 28 januari 2020 och sträcker sig till den 27 januari 2024. Jenny Fransson har tidigare meddelat att hon kommer överklaga om det blir en fällande dom.

Svenska Brottningsförbundet har alltid arbetat aktivt för att brottningen skall vara en dopingfri idrott där alla tävlar på lika villkor. Vi har under denna process sett över våra egna rutiner i vårt antidopingprogram. En del i detta arbete är att se över och uppdatera vår handlingsplan för att vara en ren idrott.