Jens Reichert blir ny märkeschef för ŠKODA Sverige

Nu är det klart att Jens Reichert tar över rodret för ŠKODA i Sverige. Jens kommer närmast från BMW och tillträder sin nya tjänst inom Volkswagen Group Sverige efter sommaren.

I januari valde tidigare märkeschef att efter 5 år lämna företaget och organisationen har under rekryteringsperioden haft en tillförordnad märkeschef. Nu står det klart att det blir Jens Reichert som tar över.

Jens är 41 år och kommer närmast från BMW där han arbetat som försäljningsdirektör för norra Europa med bas i Stockholm. Före det har han haft flera roller inom BMW-organisationen, både i Sverige och Tyskland. Bland annat har han varit försäljningschef för MINI i Sverige och VD för BMW:s motorcyklar i norra Europa.

"ŠKODA är ett väldigt spännande varumärke som utvecklats mycket under de senaste åren. För mig är ŠKODA ett prestigelöst bilmärke som lever upp till devisen ”surprisingly clever” som handlar om att man blir överraskad av allt ŠKODA har att erbjuda. Det stämmer väl överens med hur jag tycker att jag själv är som person. Nu ser jag fram emot att träffa hela ŠKODA-organisationen och börja bidra till fortsatta framgångar” säger Jens Reichert.

"Jens Reichert har en gedigen bakgrund som gör honom till en lämplig och kompetent ny märkeschef för ŠKODA. Tillsammans med ŠKODA-teamet får vi en ledning som är väl lämpad att ta sig an den utveckling som sker inom märket och marknaden mot en mer hållbar och uppkopplad mobilitet. Jag önskar Jens varmt välkommen till Volkswagen Group Sverige", säger VD Claes Jerveland.

Jens Reichert tillträder sin nya roll som märkeschef för ŠKODA Sverige den 1 september 2020.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.