Jens Reichert blir ny märkeschef för ŠKODA Sverige

Nu är det klart att Jens Reichert tar över rodret för ŠKODA i Sverige. Jens kommer närmast från BMW och tillträder sin nya tjänst inom Volkswagen Group Sverige efter sommaren.

I januari valde tidigare märkeschef att efter 5 år lämna företaget och organisationen har under rekryteringsperioden haft en tillförordnad märkeschef. Nu står det klart att det blir Jens Reichert som tar över.

Jens är 41 år och kommer närmast från BMW där han arbetat som försäljningsdirektör för norra Europa med bas i Stockholm. Före det har han haft flera roller inom BMW-organisationen, både i Sverige och Tyskland. Bland annat har han varit försäljningschef för MINI i Sverige och VD för BMW:s motorcyklar i norra Europa.

"ŠKODA är ett väldigt spännande varumärke som utvecklats mycket under de senaste åren. För mig är ŠKODA ett prestigelöst bilmärke som lever upp till devisen ”surprisingly clever” som handlar om att man blir överraskad av allt ŠKODA har att erbjuda. Det stämmer väl överens med hur jag tycker att jag själv är som person. Nu ser jag fram emot att träffa hela ŠKODA-organisationen och börja bidra till fortsatta framgångar” säger Jens Reichert.

"Jens Reichert har en gedigen bakgrund som gör honom till en lämplig och kompetent ny märkeschef för ŠKODA. Tillsammans med ŠKODA-teamet får vi en ledning som är väl lämpad att ta sig an den utveckling som sker inom märket och marknaden mot en mer hållbar och uppkopplad mobilitet. Jag önskar Jens varmt välkommen till Volkswagen Group Sverige", säger VD Claes Jerveland.

Jens Reichert tillträder sin nya roll som märkeschef för ŠKODA Sverige den 1 september 2020.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODAs elektriska SUV ENYAQ iV - här är första detaljerna7.5.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Emotionell, effektiv och elektrisk. Med nya ŠKODA ENYAQ iV tar den tjeckiska biltillverkaren ett viktigt kliv framåt i den elektrifierade resan om påbörjats tidigare. Denna SUV är den första serietillverkade ŠKODA-modell som baserats på Volkswagen-koncernens gemensamma elbilsplattform ”MEB”. I Sverige kommer bilen lanseras med 2 batteristorlekar och 4 effektvarianter att välja mellan. ENYAQ iV kommer att byggas vid ŠKODAs huvudfabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien.