Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julen är en av årets mest reseintensiva helger och i år infaller en riktig kanonledighet för alla arbetstagare, och det räcker med att ta ut två semesterdagar för att få fem dagars semester. Många svenskar utnyttjar detta till att göra en långresa, vilket återspeglas i resestatistiken där just långväga resmål ökar mest.

- Fler och fler svenskar är intresserade av att fira jul utomlands. Thailand är sedan länge en favorit och även om Bangkok minskar inför årets julresor så ökar både Phuket och framför allt Krabi rejält, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Även om Thailand står starkt som resmål i vinter så är det andra exotiska resmål som ökar mest bland svenska resenärer. Gambia har seglat upp som en av julens riktiga reseraketer, och är ett av de mest solsäkra resmålen som svenska researrangörer erbjuder.

- Gambia är ett mycket spännande land, Afrikas minsta men med en inbjudande kultur och härliga utflykter, både inom landet och till närliggande Senegal. Charterresorna till Gambia startade redan på 1960-talet, så det är roligt att se att landet åter börjar få ett uppsving hos svenska resenärer, säger Katarina Daniels.

USA är ett populärt resmål i jul och framför allt San Francisco och Orlando ökar bokningarna kraftigt. I San Francisco finns allt från spännande områden som Mission, Castro, Fisherman’s Wharf och världens största China Town utanför Kina, till historiska sevärdheter som Alcatraz och Golden Gate-bron. Många San Francisco-resenärer väljer att hyra bil för att besöka de näraliggande vindistrikten Napa, Sonoma och Russian River Valley, eller för att köra Highway 1 till Los Angeles. Orlando lockar med – förutom varma temperaturer – sitt stora utbud av nöjesparker och ett perfekt utgångsläge för att utforska resten av Florida, till exempel Miami, Everglades och Key West. Allt fler resenärer väljer dessutom att avrunda sin Floridaresa med en kryssning till Karibien på mellan 3-7 nätter, och denna restyp ökar med 34 % i vinter. Singapore har länge setts mer som ett nödvändigt stopp på väg till något annat asiatiskt resmål, alternativt Australien eller Nya Zeeland. Detta håller dock på att förändras, och landet är allt oftare även slutdestinationen på semesterresan. Singapore är en härlig blandning mellan den orientaliska och västerländska kulturen och det finns mycket att uppleva för alla typer av resenärer. Costa Rica är känt som ett naturskönt resmål, perfekt för vandring eller för att surfa och yoga. Här finns dock även kritvita paradisstränder, för de resenärer som föredrar en semester i lugnets tecken.

Julens resmålsraketer – hit ökar resebokningarna mest

1. San Francisco, +289 procent
  2. Orlando, +148 procent
  3. Gambia, +137 procent
  4. Singapore, +114 procent
  5. Costa Rica, +108 procent

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 30 september med avresa mellan 21-31 december.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.