Junioreuropamästare i bowling – Carl Eklund och Robin Ilhammar

Igår Junioreuroparekord, idag junioreuropamästare i dubbel. Carl Eklund och Robin Ilhammar har sett till att Sveriges Junior-EM i bowling fått en lysande start. - Det är otroligt stort, säger Robin Ilhammar.
Robin Ilhammar, coach Mattias Melin och Carl EKlund

På Junior-EM i Holländska Tilburg tog idag debutanten Carl Eklund, IKW/Köping BK och Robin Ilhammar, från Gamleby som nu representerar Team Clan BK från Nässjö, Sverige 102:a guld genom tiderna när de vann dubbeln, mästerskapets första distans.
- Det är sjukt. Vi tror knappt att det har hänt, säger Carl Eklund.

De tvåhänta unga svenskarna vann gårdagens kval där de satte dubbla junioreuroparekord. I semifinalen fick det blågula laget möta det danska paret: Anton Petersen och Nicolas Carter. Kvalfyrorna från grannlandet ledde semifinalen in i slutrutan där den långa dansken Nicolas Carter bjöd in svenskarna. Robin Ilhammar, som hittat in efter ett par tunga rutor i början, smällde dit tre klockrena strike och tog finalplatsen.
- Robin hade lite otur med ”carryn”. Det började glida iväg där på slutet, men det gick vägen. Lite skakig väg dit bara, säger Carl Eklund.
- Jag tänkte bara på det jag skulle göra. Fokuera. Slå ett slag i taget. Vi fick chansen och tog den, säger Robin Ilhammar.

Finalen som följde stod mellan den svenska duon och hemmanationen Holland, som slagit ut Tyskland i sin semifinal. Där visade båda lagen upp en fantastisk bowling. Robin Ilhammar öppnade med fem raka strike och Vince van der Loo med 6 kryss från start.
- Det kändes som det var ”vem blinkar först” där med strikearna. De spelade ju väldigt bra. Det kändes som vi hade en ganska bra ”look” och bra ”carry” på båda banorna, säger Carl Eklund.

Den svenska duon visade, under hela finalspelet, upp ett enormt självförtroende som de säger kommer från att ha slagit junioreuroparekord igår.
- VI spelade jäkligt bra och hade en bra känsla under hela dagen, så mycket kommer nog ifrån det, säger Robin Ilhammar.

När Hollands vänsterspelare Kenneth Ramos, som slog högst igår under kvalet, ställde sitt andra hål för serien i ruta nio av finalen kom det svenska guldet väldigt nära.
- Man vill ju inte ta ut någonting i förskott, säger Robin Ilhammar.

Men de svenska spelarna höll nerverna i styr och med siffrorna 513 mot 459 tog Carl Eklund och Robin Ilhammar guld i dubbel på Junioreuropamästerskapens första distans.
- Det är otroligt stort. Man tror knappt på det själv. Sen är det en otroligt lättnat, när man vet att man har gjort någonting bra, säger Robin Ilhammar.
- Det känns extremt bra, det var en press. Det var lite skakis där i början, sen började det lossna lite, säger 15 årige Carl Eklund som vann guld i sin första distans på sitt första Junior-EM.

Robin Ilhammar, coach Mattias Melin och Carl EKlund