Junioreuropamästare i lag

I den bäst spelade finalen någonsin i juniorsammanhang var de svenska pojkarna bäst när det verkligen gällde och blev junioreuropamästare i lag. - En upplevelse man aldrig kommer glömma, säger Alex Joki.

Det svenska pojklaget på Junior-EM i Holland är bäst. De har slagit fyra junioreuroparekord och kommer ifrån mästerskapets första två distanser med två guld. Prestationen som krävdes för guldet i dagens lagdistans var dessutom en av de bästa någonsin.
- Hade det inte varit för killarnas insats hade Tysklands final varit det bästa jag har sett, säger förbundskapten, och tidigare dubble världsmästaren Robert Andersson.

Efter att ha slagit dubbla junioreuroparekord i kvalet krossade Carl Eklund, Alex Joki, Loke Molander och Robin Ilhammar Finland i sin semifinal med 933 mot 792.
- Det kändes som vi bara körde över dem. Finland bara la sig efter några strike. Tyskarna däremot kämpade, säger dubble JEM-guldvinnaren Carl Eklund.

Finalen mot Tyskland, som besegrat hemmanationen Holland i sin semi, kommer att bli ihågkommen. De svenska spelarna inledde matchen om guldet med 17 strike på de första 20 slagen och hade, halvvägs, en ledning med ungefär 100 poäng.
- Sen slappnade man av lite och det kom någon onödig tomruta där, säger Alex Joki.

Efter fem rutor började tyskarna sitt kämpande. De satte 15 strike i rad och till den avgörande rutan var de nästa ikapp.
- Vi måste slå tillbaka. Kämpa och visa att det är vi som ska vinna, säger Carl Eklund som började med att slå sina tre strike i slutrutan, Tysken Paul Sullivan Purps svarade.

Stockholmaren Alex Joki avslutade också med tre kryss. Tysken Patrick Weichert svarade. Loke Molander, från Håbol, rullade in sina tre strike. Maris Materne svarade. Den enda av svenskarna som spelat ett mästerskap tidigare Robin Ilhammar går upp och sätter sin första. Tysken Zeno Janssen, med sitt märkliga sparksteg, missar. Sverige vinner guld med 975 mot 954.
- Det blev lite glädjeskrik på slutet, det var extremt mäktigt, säger Carl Eklund och berättar om den osannolika slutrutan.
- Det kommer fram det där lilla extra. Vi blev egentligen aldrig stressade, säger han.

Förbundskaptenen Robert Andersson säger att det är det absolut bästa spelet i juniorsammanhang som han har sett, både från Tyskland och från Sverige.
- Det var helt magiskt. När det gällde som mest staplade killarna upp strike. De hittade något som gjorde att de satte ut. Jag är superimponerad av alla fyra hur det tog sig ur det där, säger han.
- Det gjorde nästan ont att kolla på, säger Alex Joki.
- Det är den bästa matchen jag någonsin har spelat i, och den bästa prestationen jag någonsin har gjort, säger Loke Molander.

Efter sättet de blågula killarna har tagit sig till det här guldet, via dubbla junioreuroparekord, krossen av Finland i semin, och sedan prestera en sådan final, så är det värdiga junioreuropamästare som fick ta på sig guldhattar och guldmedaljer idag.
- Jag tror att vi är så chockade att vi inte kan sätta ord på det. När alla i laget gör så här bra ifrån sig, säger Robin Ilhammar.

Imorgon är det spelledigt för pojkarna innan singel-distansen spelas på fredag. Då avgörs dessutom All-event och vilka som tar sig vidare till det avslutande Masters-slutspelet. Robin Ilhammar ligger tvåa i All-event, nio poäng bakom den holländske vänsterspelaren Kenneth Ramos. Trea ligger Carl Eklund. Loke Molander ligger tia och Alex Joki har tagit sig upp till en 15e plats. Det finns möjligheter till flera medaljer och fler junioreuroparekord då.

Det svenska flicklaget fick nöja sig med brons

Efter att svenskorna vann kvalet överlägset på lag-distansen under Junior-EM i Holland fick de på onsdagskvällen möta Danmark i semifinalen.
- Jag hade faktiskt inte så jättemycket nerver. Jag är alltid nervös dagen innan jag ska spela, men sedan när jag ska spela är jag inte nervös, säger Maja Engberg.
- Så fort man kommer igång och börjar spela så är man inte nervös, säger Tilde Eliasson, Stånga IF.

Pressen verkade istället påverka danskorna, som kvalificerat sig som fyra. Med flera enkla spärrmissar lämnade de ledningen till Sverige som spelade stabilt. 15-åriga Sandra Lundgren från Linköpings DBS Zorita visste att det inte fanns någon anledning att slappna av.
- Bara fortsätta, även om vi ser att de missar måste vi fortsätta, säger hon.

Så fort den första nervositeten lagt sig började dock danskorna hitta spelet. Framförallt Mia Madsen började slå strike på strike.
- Man försöker hålla lugnet och inte bli uppstressad för att de strikear, ”de slutar ju snart”. Men de gjorde ju inte det. De spelade för bra för oss idag, säger Kalmar-tjejen Maja Engberg.
- Vi försökte hitta ett läge där vi kunde strikea, men de drog det längsta strået idag, säger Tilde Eliasson.

När Sveriges ankare, All-eventledaren, Nora Johansson gick upp i sista rutan var det redan kört.
- Det var jobbigt att se att även om jag strikear ut så räcker det inte till final. Det är fortfarande skönt att ta ett brons, men jag tar hellre ett silver eller guld, säger Nora Johansson och Maja Engberg fyller i:
- Guld är mycket snyggare än brons.
- Brons har en ganska tråkig färg, säger Tilde Eliasson.

Imorgon finns det möjlighet till revansch då singeldistansen spelas, och det avgörs vilka som går vidare till mästerskapets avslutande matchspel, Masters. Alla fyra tjejer har chansen att ta sig in bland de 24 bästa. Nora Johansson leder dessutom All-event, som avgörs imorgon, 48 poäng före norskan Jenny Mathiesen.
- Jag ska försöka lösa min spellinje, speciellt i tredje och fjärde-serien och sen bara göra det bästa jag kan, för jag vet att jag kan göra riktigt höga siffror, säger tvåhandsspelaren.