Kameror fortsatt god effekt på hastighet och trafiksäkerhet
– Det är glädjande att studien visar att de effekter som uppnåddes inledningsvis håller i sig över tid och att kamerorna fortfarande är effektiva för att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, säger Anna Vadeby, projektledare och senior forskare, som har tagit fram rapporten tillsammans med forskaren Christian Howard.
Sedan 2006 har Trafikverket tillsammans med polisen installerat ett system med fasta digitala kameror för automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK). Resultaten visar att systemet med hastighetskameror fortsätter att ha effekter av samma storleksordning som tidigare studier visat. Den lägre medelhastigheten på vägar med trafiksäkerhetskameror bibehålls för den studerade tidsperioden, 2006 till 2016.
Andelen som håller hastighetsgränsen har ökat efter montering av kameror, såväl vid som mellan kamerorna. Sammantaget är tendensen den att det är störst effekter vid kameran, och att effekten avtar med avståndet. Vid kamerorna har andelen trafik som håller hastighetsgränsen ökat med mellan 22 och 56 procent, beroende på hastighetsgräns, och på vägsträckor mellan kamerorna mellan 11 och 15 procent. Såväl vid som mellan kamerorna är det störst ökningar vid hastighetsgränsen 80 km/tim, och det var också där som efterlevnaden var som sämst innan kamerorna placerades ut på vägen.
– Medelhastigheterna har minskat med i genomsnitt 3,5 km/tim sett över hela sträckan och även här ser vi störst förändringar vid hastighetsgränsen 80 km/tim. Effekten på medelhastigheten är störst i närheten av kamerorna, men även mellan kamerorna minskar medelhastigheten. Vidare är effekterna störst där medelhastigheten varit hög i förhållande till hastighetsgränsen innan kameran har satts upp, säger Anna Vadeby.
Hastighetskamerorna har också haft effekt på trafiksäkerheten. Resultaten visar på en minskning av antalet dödade med 39 procent och en minskning på 15 procent av de svårt skadade.
Resultaten baserar sig på Trafikverkets återkommande hastighetsmätningar, nya hastighetsmätningar samt data från olycksdatabasen Strada, Swedish Traffic Accident Data Acquisition. Studien är slutrapportering av utvärderingsprojektet Översyn av effektsamband. Projektets syfte är att öka kunskapen om trafiksäkerhetskameror och uppskatta effekter på såväl hastigheter som trafiksäkerhet.
Trafiksäkerhetskameror i Sverige: Effekter på hastighet och trafiksäkerhet - 2022 DiVA
Nyckelord
Kontakter
Anna VadebySenior forskare
Tel:013204234anna.vadeby@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Kan eldrivna färjor bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken i städer med mycket vatten? Hur skulle resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik? De frågorna ska en ny forskningsstudie av VTI börja besvara.
VTI expanderar i norra Sverige och blir part i ACE11.11.2024 09:36:13 CET | Pressmeddelande
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut har deltagit i forskningsprojekt i norra Sverige i många år. I och med den starka expansionen i regionen ökar VTI sitt engagemang och kommer att finnas representerat på Campus Skellefteå. I samband med detta blir VTI också en programpart i Arctic Center of Energy, ACE, och startar ett nytt samarbete med Luleå tekniska universitet.
Jubileum för samverkan mellan VTI och LiU24.10.2024 18:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mycket mer än geografin – området Valla i utkanten av Linköping – förenar VTI och Linköpings universitet. I år fyller organisationernas samverkansavtal tio år och grannsämjan fortsätter att vara god.
Transportforskning i världsklass när VTI firar 20 år i Göteborg26.9.2024 17:03:10 CEST | Pressmeddelande
Vässade körsimulatorer och världens första kvinnliga krockdocka i genomsnittlig storlek visades när VTI firade 20 år i Göteborg med öppet hus på Lindholmen.
Final call - vässade körsimulatorer och unik krockdocka25.9.2024 10:46:29 CEST | Pressinbjudan
I år fyller VTI:s Göteborgskontor 20 år. Välkommen att se – och testa – VTI:s världsledande körsimulatorer på Öppet hus torsdag 26 september. Kolla också in världens första kvinnliga krockdocka i naturlig storlek.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum