Kampanj om reformationsjubileet stärker tysk incoming
Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) temakampanj ”Luther 2017 – 500 år av reformation i Tyskland“ väcker intresse hos kulturellt- och religiöst motiverade turister runt om i världen. Antalet utländska besökare på orter och sevärdheter med koppling till reformationen har markant ökat sedan kampanjen sjösattes i slutet av oktober 2016.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, berättar:
– Som reformationens ursprungsland har Tyskland ett unikt säljargument, en så kallad USP, och jubileet ger impulser och lockar kulturturister till Tyskland. VI har under hela Lutherdecenniet som startade 2008 använt oss av denna fördel med talrika globala kampanjer som kommer många tyska regioner till godo.
Delstaten Sachsen-Anhalt noterar ett plus för internationella övernattningar på 17,9 procent under perioden januari-juni 2017 och dominerande är turistregionen Anhalt-Wittenberg med ett plus på hela 51,5 procent. Thomas Einsfelder, VD för Investitions- und Marketinggesellschaft Sachsen-Anhalt mbH, förklarar:
– Vi är glada över att reformationsjubileet till så hög grad har lockat turister till Sachsen-Anhalt, och i synnerhet att så många utländska gäster hittat hit. Det visar att Sachsen-Anhalt stärker sin position som turismregion även internationellt sett.
Bärbel Grönegres, VD för Thüringer Tourismus GmbH:
– Att få uppleva Luther och reformationen på de platser där det begav sig – det var löftet vi gav våra inhemska och utländska gäster. Och framgångarna talar sitt tydliga språk: Vi ser betydande ökningar i både besökarantal och antal gäster i hotellen på de viktiga orterna. Thüringens incoming-resultat ligger på plus 8,7 procent i jämförelse med övriga delstater. Regionens toppdestinationer under första halvåret 2017 var Eisenach (plus 20,9 procent) och Erfurt (plus 15 procent). De marknader som är särskilt starkt knutna till temat som USA, Sverige och Danmark genererade genomgående tvåsiffriga tillväxttal.
De dramatiskt stigande besökarsiffrorna på många Lutherorter bekräftar reformationsjubileets relevans för turismen. Efter omfattande renoveringar och utbyggnationer kunde Lutherhaus i Eisenach visa upp ett halvårsresultat 2017 på 34 000 besökare vilket är ett plus på 86 procent i jämförelse med samma period förra året. I Wartburg i Thüringen såg över 100 000 utställningen ”Luther och tyskarna”. Andelen utländska gäster ligger med 22 procent tydligt över landets genomsnitt. I Lutherhaus Wittenberg ligger besökarsiffrorna mer än 50 procent över jämförelsesiffrorna från förra året, och i Luthers barndomshem, hans födelsehem, dödshem och i Melanchthonhaus har besökarantalet mer än fördubblats.
Starkt gensvar på marknadsföringsaktiviteter på internationella marknader
Petra Hedorfer om kampanjstrategin:
– Temakampanjen kring reformationsjubileet följer konsekvent DZT:s digitala strategi. Symbolfiguren Martin Luther och reformationens historia har en enorm samhällelig verkningsradie och med hjälp av dagens teknologi förmedlar vi en modern och uppdaterad bild av kulturresmålet Tyskland.
På en egen landningssida på www.germany.travel presenterar DZT reformationstemat målgruppsanpassat på nio språk. Här finns åtta ”Lutherrutter” i Luthers fotspår som illustrerar reformatorns livsstationer, en interaktiv karta, sju 360°-videor, en animerad film med relevanta data och fakta samt den transmedialt integrerade playmobilfiguren Martin Luther som lockar turister att besöka reformationslandet. Influencer-turer tematiserar utvalda platser längs Luther-rutterna och dessa sprids på alla relevanta sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube och finns samlade under hashtaggen #luthercountry.
Inom ramen för kampanjen har DZT dessutom initierat flertalet PR-event vid särskilda tillfällen som exempelvis vid firandet av Tag der Deutschen Einheit 2016 på tyska ambassaden i Washington, USA, där man presenterade en digital installation i form av ett hologram av Martin Luther.
Sedan kampanjens start den 31 oktober 2016 fram till mitten av augusti 2017 har DZT registrerat runt 235 000 besökare och cirka 367 000 page impressions på landningssidan på www.germany.travel/luther. På Facebook och Twitter har kampanjen nått 13,5 miljoner användare. Med traditionella PR-aktiviteter har DZT hittills nått knappt 50 miljoner läsare. TV-reklaminslag i Schweiz har genererat runt 10 miljoner tittarkontakter och den tillhörande Native Advertising-kampanjen med text/bild-annonser har resulterat i 1,7 miljoner ad impressions.
Nyckelord
Kontakter
Frederic FoersterPress- och webbansvarig
(vikarie till Gustav t.o.m. 31.08.2018)
Gustav SvärdPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85gustav.svaerd@germany.travelBilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum