Karl Cederqvist-stipendiet till ungdom från Sundborn

I helgen fick Lisa Björk från Sundborn ta emot Karl Cederkvist-stipendiet för sitt arbete med klimatfrågor. Hon har bland annat skrivit en kokbok med lättlagade vegetariska recept för att uppmuntra fler människor att äta klimatsmart.

Lisa Björck fick ta emot Västerås stifts Karl Cederqvist-stipendium för sitt engagemang i klimatfrågor. Priset delades ut av biskop Mikael Mogren. Foto: Cecilia Redner

- Jag är otroligt stolt över det här stipendiet. Det är en morot för mig att fortsätta arbeta med globala frågor, men även ett bevis på att det jag gör faktiskt gör skillnad. Det var tack vare kyrkan som jag fick idén till boken, så det värmer extra mycket att jag blir uppmärksammad just här, säger Lisa om priset.

Sedan Lisa konfirmerades för fem år sedan har hon varit ungdomsledare i konfirmandarbetet i Sundborn och Svärdsjö församlingar och drivande i ungdomsorganisationen Svenska Kyrkans Ungas lokala grupp.

- Jag har fått så mycket glädje, och kunnat sprida glädje till andra. Inom kyrkan får alla en plats att utvecklas och vi lär oss av varandra, därigenom fick jag upp ögonen för internationellt arbete. Jag har lärt mig att vi som individer kan påverka och har också sett problem, säger Lisa.

Det var under Riksårsmötet för Svenska Kyrkans Unga som idén till boken kläcktes.

- Jag insåg att många människor vill laga mer vegetariskt, men de vågar inte eller vet inte hur man gör. Genom kokboken kunde jag förmedla min kunskap och erfarenhet till andra, berättar Lisa.

Karl Cederkvist-stipendiet delades ut på lördagen i samband med ungdomsmiddag hos biskop Mikael Mogren. Det består av ett diplom och en prissumma på 4 000 kronor.

- Pengarna tänker jag spara tills jag får en ny idé om hur jag kan hjälpa andra, säger Lisa.

Om priset
Karl Cederkvist-stipendiet delas årligen ut av Västerås stift till en person, eller grupp, som i stort eller smått visat engagement för en bättre värld. Pristagaren eller pristagarna ska ha anknytning till Västerås stift och vara under 20 år.Stipendiet är uppkallat efter Karl Cederqvist, född 1854 i Spannarboda, Fellingsbro. I början av 1900-talet reste han till Addis Ababa för att delta i en missionsexpedition, men han kom för sent och övriga i expeditionen hade redan rest vidare inåt landet. Karl beslutade sig för att stanna och startade en verksamhet med skola och sjukvård.

Juryns motivering
”Driven av en vilja att ta ansvar i klimatförändringarnas tid har Lisa Björk på ett praktiskt konkret sätt visat oss alla hur vi kan ta ansvar för klimatet i vår vardag. Hon har genom sitt arbete gjort det tydligt hur det lokala påverkar det globala."

För intervju kontakta Lisa Björk på mobilnummer 073-912 46 56 eller via mejl rupstjarns.janta@gmail.com

Vandringsled från medeltiden får nytt liv tack vare lokal samverkan 23.5.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Under 19 dagar i juni sker den första långvandringen i modern tid på Romboleden, Västerås stifts pilgrimsled med anor från medeltiden. 36 kyrkor och flera andra viktiga kulturhistoriska platser i Västmanland och Dalarna kommer att få besök av pilgrimerna när de går från Munktorp i söder till Älvdalen i norr. Vandringen är ett samarbete mellan församlingar, kommuner, turistbyråer och hembygdsföreningar längs leden.

Biskop Mikael Mogren besöker vänstift i Tanzania2.5.2019 11:31:00 CESTPressmeddelande

I helgen åker Västerås stifts biskop Mikael Mogren till Tanzania tillsammans med Svenska kyrkans 13 andra biskopar för att besöka den lutherska kyrkan i landet. Under en vecka kommer Mikael Mogren att vara med på gemensamma studiedagar med biskoparna från Tanzania samt besöka Västerås vänstift Karagwe. Resan är ett svarsbesök då de tanzaniska biskoparna besökte Sverige 2015. Genom att mötas, samtala, dela erfarenheter och fira gudstjänst tillsammans vill kyrkorna utveckla den långa relation som finns.