Klart för ny sträckning av E4 Kongberget–Gnarp
Den nya E4:an mellan Kongberget och Gnarp ska förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten och skapa praktiska lösningar för lokaltrafiken. För att uppnå detta så effektivt som möjligt har Trafikverket valt alternativ A3, via västra Harmånger. Sträckan Harmånger–Gnarp kommer att byggas i korridoren B–C–D förbi Jättendal, Bäling och Gnarp.
Trafikverket har studerat sex alternativa lokaliseringar för E4 vid Harmånger. Samtliga alternativ har både för- och nackdelar. Ställningstagandet vilar på Trafikverkets samlade bedömning av hur väl alternativen uppfyller kraven på trafiksäkerhet och framkomlighet, samt vilka effekter, risker och lönsamhet de ger.
Målsättningen är att bygga en ny mötesseparerad E4. Hastigheten blir 110 km/tim med planskilda korsningar och möjlighet för långsamtgående fordon, gående och cyklister att färdas på ett separat vägnät.
- Det finns många fördelar med den valda sträckningen. Trafikplatsernas placering gör att kopplingen till Harmånger blir god, samtidigt som buller och barriäreffekter i samhället minskar. Under byggtiden blir det marginella störningar i trafiken på E4, säger Trafikverkets projektledare Kerstin Holmgren.
Bakgrund
Trafikverket planerar att bygga om E4 på sträckan Kongberget–Gnarp till en 2+1-väg för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. Delen Kongberget–Gnarp är den sista sträckan mellan Stockholm och Sundsvall som inte är ombyggd till mötesseparerad väg.
Sträckan är olycksdrabbad och i behov av åtgärder. Vägstandarden är dålig med tvära kurvor, backar och krön. Flera mindre samhällen finns i området och det förekommer en mängd korsande trafik som påverkar trafiksäkerheten och begränsar framkomligheten.
Målsättningen med ombyggnaden av sträckan är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på E4 samt skapa funktionella lösningar för lokaltrafiken.
Kontakter
Kerstin Holmgren, projektledare, Trafikverket, 010-123 73 92
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum