Klas Balkow ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel
Då Svensk Dagligvaruhandels tidigare ordförande Magnus Johansson valt att lämna sin roll som vd på Coop tar Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow över ordförandeskapet till nästa ordinarie stämma i juni.
- Svensk Dagligvaruhandel har en viktig funktion som vår samhällsviktiga branschs gemensamma röst och kraft i viktiga samhälls- och näringspolitiska frågor. Det här har varit tydligt inte minst under pandemin. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att vidareutveckla både vår bransch och branschorganisation tillsammans med kansliet och övriga styrelsen, säger Klas Balkow.
Svensk Dagligvaruhandel företräder dagligvaruaktörerna Axfood, Coop, Citygross, Ica, Ikea och Lidl i branschgemensamma frågor. Ordförandeskapet roterar med skifte vartannat år mellan medlemsföretagen Axfood, Coop och Ica:s vd:ar.
- Det finns ett ökande intresse för vår bransch från såväl politiker som myndigheter och det är därför allt viktigare att vi jobbar tillsammans och tar ett gemensamt ansvar för utvalda frågor som rör oss. Jag är säker på att vi, tillsammans med Klas Balkow och den övriga styrelsen, under året kommer att utveckla vårt samarbete inom dagligvaruhandeln ytterligare, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
För ytterligare frågor kontakta:
Helena Esscher, tf kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0703-066441
Magnus Törnblom, presschef Axfood 0702-662712
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum