Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.

- För oss i Vänsterpartiet har det varit viktigt att den nämnd som beslutar i frågan aktivt tar tag i den, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne. Vi är glada över gehöret vi fått och hoppas att även tillträdande styre i regionen inser allvaret i frågan.

Det är i december som det nya avtalet träder i kraft och det är i detta avtal som bland annat säkerhetsåtaganden och vilken typ av tjänster som skall finnas ombord på Pågatågen kan komma att ändras. Facket har tydligt visat sin oro för personalen och för de säkerhetsrisker för passagerare som kan komma att uppstå om säkerhetsansvaret läggs helt på lokföraren.

Stefan Svalö uppger vid frågestunden att han gett förvaltningen i uppdrag att undersöka risken för eventuella avtalsändringar och att utföra en genrell riskbedömning för de skånska tågen.

- Det är lämpligt, menar Sara Svensson. I Skåne har vi bl.a. krökta plattformar på tågstationer som gör det extra viktigt att ha uppsyn över hela tåget, både för att kunna ge tillgänglighetsassistans till de som behöver och för att garantera att ingen fastnar i dörrarna vid avgång. Dessutom är det självklart att slå vakt om de anställdas situation, både vad gäller arbetsbelastning, krav och lönetrygghet, avslutar hon.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.