Kommunal går ut i strejk

Fackförbundet Kommunal går ut i strejk efter att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation i dag sagt nej till medlarnas bud.

Konflikten startade efter att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation sade upp det gällande kollektivavtalet med Kommunal och krävde villkorsförsämringar för att acceptera ett omställningsavtal. Ett omställningsavtal Kommunal redan har med bland annat Svenskt näringsliv och Sveriges Kommuner och Regioner. Idag lämnade medlarna sitt slutbud som Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation sa nej till.

Kommunal har i det längsta varit pragmatiska och försökt hitta en bra lösning. Tyvärr tar inte arbetsgivaren den utsträckta handen. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget Kommunal gör lättvindigt. Jag kan bara beklaga att arbetsgivaren uppenbarligen anser att just deras verksamhet ska ha en särställning på svensk arbetsmarknad. Det är omöjligt för oss att acceptera ett avtal där medlemmarna i Kommunal skulle gå med på villkorsförsämringar för att få likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad, säger Malin Ragnegård Kommunals förbundsordförande.

Den 8 april varslade Kommunal om strejk för medlemmar i Svenska kyrkan efter att förhandlingarna med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation strandat. Medlingsinstitutet gick då in och försökte medla mellan parterna, nu har även medlingen strandat.

Det är mycket olyckligt att arbetsgivarna tvingar fram denna strejk. Vi kommer aldrig acceptera villkorsförsämringar för medlemmarna i Kommunal. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation borde förstå att det ligger i deras eget intresse att förbättra möjligheterna för de anställda att få yrkesutveckling och omställningsmöjligheter utan kraftiga försämringar i deras kollektivavtal, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

På fredag den 29 april startar konfliktåtgärderna. Nyanställnings- och inhyrningsblockad samt övertids- och mertidsblockad gäller från och med den 29 april kl. 09:00. Även strejk utlyses för utvalda arbetstagare på vissa arbetsplatser från och med den 29 april kl. 09:00. Kommunal eftersträvar så långt det är möjligt att tredjeman inte ska drabbas av konflikten varför dispens kan sökas och behandlas av Kommunal från fall till fall.

Kommunal tecknar nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap2.5.2022 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har tecknat ett nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, en viktig yrkesgrupp i Sveriges totala nationella beredskap. I det nya avtalet tar vi rejäla kliv mot ytterligare förbättrade anställningsvillkor för medlemmarna som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Bra villkor är avgörande för att möta bristen på yrkeserfaren och välutbildad räddningstjänstpersonal i hela landet.

Kommunal skjuter fram varsel21.4.2022 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har på uppmaning av medlarna beslutat att skjuta fram datumet för varsel gällande kollektivavtalet med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation till den 29 april kl. 09.00. Varslet berör en blockad och en strejk för vissa arbetstagare, dessa åtgärder kommer i så fall träda i kraft samtidigt. Anledningen till att varslet skjuts upp är frågornas ytterst komplicerade natur och för att ge medlarna och båda parter mer tid att nå en lösning i konflikten, detta enligt god sed på svensk arbetsmarknad. - Vi vill hitta en lösning som är bra för medlemmarna i Kommunal. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget vi gör lättvindigt. Nu får vi se om mer tid till medling kan leda till ett bra avtal. Kommunal står fast vid kravet om likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad redan har, utan villkorsförsämringar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal. Fakta om Kommunals varsel Medling fortskrider fram till den 29 april och samtal förs just nu