Kommunal har varslat om konflikt för Svenska kyrkan

Kommunal har varslat vissa församlingar och pastorat Svenska kyrkan om blockad mot nyanställningar, inhyrning, mertid och övertid från den 22 april 2022 och om strejk från och med den 27 april 2022.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har idag den 8 april 2022 tagit emot uppsägning och varsel om konflikt från Kommunal gällande vissa församlingar och pastorat. Övriga arbetstagarorganisationer har i nuläget inte sagt upp avtalen.

-        Vi är mycket förvånade över att Kommunal väljer att gå till konflikt utan att först försöka lösa frågan genom medling. Vi har försökt skapa förutsättningar för konstruktiva diskussioner men Kommunal har inte varit intresserad av att hitta lösningar, säger Cecilia Herm, förhandlingschef Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation ville i december 2021 förlänga möjligheten att säga upp avtalet för att skapa mer tid för diskussioner, men Kommunal motsatte sig det och Skao blev därför tvungna att säga upp avtalet ett år i förväg. När förhandlingarna inte kom framåt under våren föreslog Skao frivillig medling. Även detta har arbetstagarorganisationerna tackat nej till.

Det aktuella varslet omfattar medlemmar i Kommunal i vissa församlingar och pastorat och innehåller en blockad mot nyanställningar, inhyrning, mertid och övertid från den 22 april 2022. Därefter varslar Kommunal om strejk från och med den 27 april 2022. Arbetsgivarorganisationen analyserar nu varslet och kommer att återkomma med mer information inom kort.

-        En konflikt är mycket olycklig för Svenska kyrkans viktiga verksamhet. Det är dock viktigt att komma ihåg att viss verksamhet är undantagen stridsåtgärder, såsom planerade begravningar, säger Cecilia Herm.

Svenska kyrkan har unikt långa uppsägningstider som skapar inlåsningseffekter och orimliga kostnader när en församling behöver omorganisera. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation vill därför diskutera en förändring av uppsägningstiderna som skulle kompenseras med mycket generösa villkor i ett nytt omställningsavtal.

-        Vi har idag mycket kostsamma omställningsvillkor som saknar motstycke på svensk arbetsmarknad. Vi vill omvandla dem till ett modernt omställningsavtal som blir arbetsmarknadens mest generösa för arbetstagarna, säger Cecilia Herm.

Fakta

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivarorganisation för församlingar, pastorat och stift inom Svenska kyrkan. Svenska kyrkans avtal berör c:a 24 270 anställda i Svenska kyrkan, varav c:a 2 200 är timanställda.

De fackliga motparterna för Svenska kyrkans allmänna bestämmelser, löneavtal, omställningsavtal och andra större avtal är Kommunal, Vision, Kyrkans akademikerförbund, Lärarförbundets och Lärarnas riksförbunds samverkansråd samt Akademikerförbundet SSR och Akavia med förtecknade förbund.

Besöksadress: Vattugatan 17

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda och ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivarfrågor.