Kommunal kommenterar Coronakommissionens andra delbetänkande

Idag överlämnade Coronakommissionen sitt andra delbetänkande till socialminister Lena Hallengren. Kommunal varnade långt innan pandemin om att den svenska vården och omsorgen saknade marginaler och befann sig i en bemanningskris. När det gäller omställningen i hälso- och sjukvården konstaterar kommissionen att det i stor utsträckning är personalens förtjänst men att priset blev en extrem arbetsbelastning för de anställda.

Vice ordförande

-       Aldrig förr har undersköterskor och vårdbiträden slitit så hårt. Kommissionens delbetänkande visar det vi redan visste. En otillräcklig beredskap under pandemin fick ödesdigra konsekvenser. Det är uppenbart att personalförsörjningen i vården saknar marginaler, säger Malin Ragnegård, vice ordförande i Kommunal.

Under pandemin riktade Kommunal kritik mot den bristande tillgången på skyddsutrustning och mot Arbetsmiljöverkets agerande. Den bilden bekräftas nu. Kommissionen slår fast att det inte går att se Arbetsmiljöverkets agerande som ”något annat än ett svek mot alla de arbetstagare som i en akut bristsituation var tvungna att utföra vård och omsorg utan adekvat skyddsutrustning”.

-       Medlemmarna i Kommunal får nu svart på vitt att villkoren var under all kritik, och att undersköterskor och vårdbiträden drabbades särskilt hårt. Men det räcker inte med kloka insikter. Nu måste välfärden rustas så att all personal får de förutsättningar och det skydd som behövs. Det är dags för bättre villkor, säger Malin Ragnegård, vice ordförande i Kommunal.

Vice ordförande

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.