Kommunal

Kommunal larmar: otillräcklig bemanning inom äldreomsorgen

Mer än hälften av de lokala fackliga ombuden varnar för att bemanningen kommer att vara otillräcklig inom äldreomsorgen under sommarmånaderna, det visar en ny enkätundersökning fackförbundet Kommunal gjort.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kommunal har frågat sina lokala fackliga representanter om hur bemanningen kommer att se ut i äldreomsorgen i respektive kommun under sommaren, hela 62 procent uppger att bemanningen kommer att vara otillräcklig. Endast tre procent uppger att bemanningen kommer att vara bra.

Fyra av fem uppger att bemanningen kommer att vara lik förra året eller sämre. Endast nio procent uppger att den kommer att vara bättre.

Nu kräver Kommunal att Sveriges äldreminister Anna Tenje agerar.

Situationen för personalen i svensk äldreomsorg är katastrofal. År efter år tvingas personalen springa fortare och jobba snabbare för att täcka upp den akuta personalbristen som blir än värre under sommaren. Regeringen måste skyndsamt tillsätta en kriskommission. Kommunerna klarar uppenbarligen inte av sina kärnuppgifter, säger Malin Ragnegård, Kommunals ordförande.

Enkätundersökningen i korthet

286 fackliga representanter med insyn i äldreomsorgen i kommunerna, en per kommun, uppmanades mellan 29 maj och 16 juni 2023 via e-post att svara på en webbaserad enkät. Efter två påminnelser hade 42 procent svarat, 119 svarande.

null
Stapeldiagram i procent. Antalet svarande per kategori redovisas inom respektive parentes. Foto: Kommunal
null

För kontakt med lokala fackliga representanter kontakta avdelningarnas kommunikatörer:

Om oss

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.