Kommunal tecknar nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap

Kommunal har tecknat ett nytt avtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, en viktig yrkesgrupp i Sveriges totala nationella beredskap. I det nya avtalet tar vi rejäla kliv mot ytterligare förbättrade anställningsvillkor för medlemmarna som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Bra villkor är avgörande för att möta bristen på yrkeserfaren och välutbildad räddningstjänstpersonal i hela landet.

Förbundsordförande

— Nu tar vi tydliga steg mot att förbättra beredskapen mot vardagsolyckor och vårt gemensamma civila försvar genom bättre ersättningar, bättre arbetsvillkor och en hållbar arbetsmiljö för deltidsbrandmännen, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande, Kommunal.

I Sverige finns cirka 9 500 personer som har uppdraget räddningstjänstpersonal i beredskap vilket totalt utgör ungefär två tredjedelar av den kommunala räddningstjänsten i landet. Under 2020 larmades den kommunala räddningstjänsten till drygt 120 000 händelser, nästan 96 000 räddningsinsatser och drygt 24 000 andra uppdrag.

— Avtalet innehåller en högre beredskapsersättning. Kommunal menar att det ska löna sig när man väljer ett yrke som ofta innebär att springa mot det som alla andra springer ifrån, men också att möta människor när de går igenom en omvälvande, ibland livsavgörande kris, säger Malin Ragnegård.

Avtalet innehåller bland annat:

• Högre beredskapsersättning med 2,8 procent första året och med märket år två
  • Utökat antal dagar med ersättning för den som är gravid och inte kan arbeta, utökas från 180 till 270 kalenderdagar
  • Ledighet med bibehållen ersättning vid trängande familjeskäl, så som begravning.

Mer information kring avtalet finns via länken: kommunal.se/nyhet/avtal-klart-raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Förbundsordförande

Kommunal skjuter fram varsel21.4.2022 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Kommunal har på uppmaning av medlarna beslutat att skjuta fram datumet för varsel gällande kollektivavtalet med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation till den 29 april kl. 09.00. Varslet berör en blockad och en strejk för vissa arbetstagare, dessa åtgärder kommer i så fall träda i kraft samtidigt. Anledningen till att varslet skjuts upp är frågornas ytterst komplicerade natur och för att ge medlarna och båda parter mer tid att nå en lösning i konflikten, detta enligt god sed på svensk arbetsmarknad. - Vi vill hitta en lösning som är bra för medlemmarna i Kommunal. En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget vi gör lättvindigt. Nu får vi se om mer tid till medling kan leda till ett bra avtal. Kommunal står fast vid kravet om likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad redan har, utan villkorsförsämringar, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal. Fakta om Kommunals varsel Medling fortskrider fram till den 29 april och samtal förs just nu