Kommunal: Uppdaterat krigs- och beredskapsavtal för välfärden

Kommunal och de övriga fackliga organisationerna i välfärdssektorn har tillsammans med SKR och Sobona uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande

— Medlemmarna i Kommunal arbetar i yrken som är avgörande för Sveriges totalförsvar. Vid kris eller samhällsstörning lutar vi oss mot medlemmarna i Kommunal, det är tydligt att ett starkt samhälle är beroende av en stark välfärd. Därför är det så viktigt att vi ser över avtal som reglerar arbetstider och arbetsvillkor för alla medlemmar som behöver fortsätta leverera välfärd även i händelse av krig, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Omvärldshändelser i närtid har satt fokus på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

— Välfärdens förutsättningar och förmåga är viktig för Sveriges totala beredskapsförmåga. Därför är ett uppdaterat avtal för krigs- och beredskapstillstånd för personalen i välfärden en nödvändighet, säger Jonas Nilsson, förbundsombudsman på Kommunal.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. KB-avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.