Kommunal

Kommunal varslar om strejk

Förhandlingarna mellan Kommunal och Visita har strandat, därför varslar Kommunal nu om konflikt med start klockan 14.00 den 15 september. Konflikten omfattar medlemmar som arbetar som måltids- och kökspersonal på bland annat Karolinska universitetssjukhuset Solna, Norrlands universitetssjukhus, Hudiksvalls sjukhus och flertalet andra storkök.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal. Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal. Foto: Fredrik Sandin Carlson

- I årets avtalsrörelse är det mycket som står på spel för medlemmarna i Kommunal. Många har små eller inga ekonomiska marginaler och att vi uppnår lönesatsningarna för de lägst avlönade är helt avgörande. Trots den mycket tuffa verklighet många arbetstagare lever i just nu väljer Visita att säga nej till låglönesatsningen som är en del av det märket som industrins parter har enats om. Det kan Kommunal inte acceptera och därför har förhandlingarna strandat. I Sverige ska vi inte ha fattiga arbetare, medlemmarna i Kommunal är värda mer, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.

Årets avtalsrörelse har präglats av den höga inflationen och det faktum att de med de allra lägsta inkomsterna har det tuffast nu. De har små eller inga marginaler och tvingas vända på varenda krona för att få hushållsekonomin att gå ihop.

Trots det svåra läget för medlemmarna i Kommunal kräver Visita i stället att medlemmarna ska gå med på en lägre löneutveckling än industrimärket. Kommunal menar att detta hotar medlemmarnas privatekonomi och i slutändan hela välfärden.

Enligt Kommunal accepterar inte Visita låglönesatsningen som en del av industrimärket, något Kommunal menar skulle ge Visita en särställning på svensk arbetsmarknad. Kommunal hävdar att låglönesatsningen är en viktig del för att vi inte ska ha fattiga arbetare i Sverige.

- Visita vill underlätta för arbetsgivare att vinna upphandlingar med hjälp av maximalt pressade kostnader, ett pris som medlemmarna i Kommunal förväntas betala. Arbetsgivare med goda arbetsvillkor och bättre löner riskerar därmed att slås ut. Så skapas inte en gynnsam arbetsmarknad, det är inte heller så vi tryggar välfärden. Restaurang- och måltidspersonal i regioner och kommuner jobbar hårt varje dag för att sätta näringsriktig mat på bordet till våra barn, äldre och sjuka. De är en viktig del i den svenska välfärden och förtjänar bra villkor och en lön att kunna leva på, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare i Kommunal.

I årets avtalsrörelse driver Kommunal dessutom flera villkorsförbättringar för medlemmarna. Bland annat vill Kommunal se en mer fördelaktig semesterperiod för de anställda samt att kostavdraget inte ska vara obligatoriskt, som det är i dag, utan att det även ska gå att göra andra överenskommelser.

Visita å sin sida kräver att ob-tilläggen i avtalet inte höjs, något Kommunal anser står i strid med industrimärkets.

Berörda yrkesgrupper i konflikten är kockar, måltidspersonal och vaktmästare med flera på sjukhus, vårdcentraler och storkök. Om parterna fortfarande inte är överens klockan 14.00 den 15 september läggs arbetet ned på ett stort antal arbetsplatser. Varslet innefattar även en nyanställnings- och inhyrningsblockad, samt mer- och övertidsblockad på samma arbetsplatser, från samma tidpunkt.

Om oss

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.