Kungsberget stöttar unga tjejer i skidbacken

Fler unga tjejer i skidbacken. Det strävar Kungsberget, men framförallt den ideella föreningen Snö och systerskap, efter. Nyligen hade de sin årliga uppstart på skidanläggningen strax norr om Sandviken, som har stöttat projektet under flera år.

– Det de gör är fantastiskt. När vi fick höra om föreningen kände vi direkt att vi ville hjälpa till. Om vårt stöd på något sätt kan hjälpa dem att locka fler tjejer till skidåkningens värld så är vi jätteglada, säger Martina Svensson, platschef i Kungsberget.

Snö och systerskap bildades i Botkyrka 2014 för att inspirera fler tjejer mellan 16-25 år till att upptäcka friluftsliv och utmana normer. Kungsberget har stöttat projektet sedan flera år tillbaka.

– Vi såg att det fanns ett behov av en plattform där vi tjejer kunde stärka och inspirera varandra. Skidbacken är ganska mansdominerad och tillsammans hoppas vi kunna få fler att våga testa på skidåkning. Vi är så tacksamma för den hjälp vi får, inte bara av Kungsberget utan av alla som vi samarbetar med. Det känns fantastiskt att så många tycker att det vi gör är värt att bevara, säger Dilara Uludag, projektledare för Snö och systerskap.

Att systerskapet och tillsammansandan är det viktigaste med föreningen märks tydligt. Varje år går ett antal medlemmar utbildningar för att kunna hjälpa tjejer som är nya både på skidor och i föreningen. Under deras träffar diskuteras även större frågor än skidåkning.

– Målet är att få fler tjejer att åka skidor, men det handlar om mer än bara skidåkning. Under våra träffar vill vi väcka tankar hos varandra genom att ta upp till exempel normer i samhället, säger Dilara.

Snö och systerskap åker skidor tillsammans på Flottsbro i Huddinge kommun varje vecka, men dessförinnan sparkar de igång säsongen med en helg i Kungsberget, där de bjuds på både boende och liftkort.

– Vi var där förra helgen och det var superhärligt. Det var kul att äntligen få åka lite. Resan till Kungsberget är en höjdpunkt för vår verksamhet varje år, säger Dilara.