Kvartalskommentar: Finansiellt stabilt kvartal och stärkt marginal

WSP-koncernen levererar ett stabilt tredje kvartal. EBITDA-marginalen ökade (17,6 %) jämfört med samma period föregående år (17,0 %). Omsättningen minskade dock med 3,8 procent jämfört med 2019. Även i Sverige visar WSP stärkt marginal men något lägre intäkter.

Kvartalet visar på en stabil utveckling där koncernen fortsätter att leverera enligt de mål som sattes i början av pandemin, vilket var att upprätthålla en bra marginal och en stark finansiell ställning.

I Sverige ökade EBITDA-marginalen (enl IFRS16) något jämfört med samma period 2019 medan intäkterna minskade med sju procent. Intäktstappet beror främst på en minskad rekryteringstakt.

– Vi har haft ett bra kvartal trots oro i omvärlden, vi har en lägre omsättning men vi lyckas hålla marginalen på en bra nivå. Detta samtidigt som vi upplever en ökad prispress på marknaden. Vi levererar enligt plan, vi har fortsatt en stark orderingång och har lyckats ställa om vårt arbete med goda resultat, säger Håkan Danielsson, vd för WSP Sverige.

När Håkan Danielsson blickar framåt ser han utmaningar, men framför allt möjligheter.

– Det är en balansgång där vi både gasar och bromsar samtidigt. Vi behöver parera en förändrad efterfrågan samtidigt som vi flyttar fram våra positioner och växer inom andra områden. Vi har till exempel en fortsatt stark efterfrågan inom energi, vattenrelaterade tjänster samt inom infrastruktur, men framförallt går vi framåt inom tjänster kopplade till den gröna omställningen där vi också har en bra position globalt, säger Håkan Danielsson.

Höjdpunkter under kvartalet

Koncernens kvartalskommentar

Ta del av WSP-koncernens kvartalskommentar i sin helhet.

Aktiens utveckling

Se hur WSPs aktie utvecklas

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.