Kvartalskommentar: Finansiellt stabilt kvartal och stärkt marginal

WSP-koncernen levererar ett stabilt tredje kvartal. EBITDA-marginalen ökade (17,6 %) jämfört med samma period föregående år (17,0 %). Omsättningen minskade dock med 3,8 procent jämfört med 2019. Även i Sverige visar WSP stärkt marginal men något lägre intäkter.

Kvartalet visar på en stabil utveckling där koncernen fortsätter att leverera enligt de mål som sattes i början av pandemin, vilket var att upprätthålla en bra marginal och en stark finansiell ställning.

I Sverige ökade EBITDA-marginalen (enl IFRS16) något jämfört med samma period 2019 medan intäkterna minskade med sju procent. Intäktstappet beror främst på en minskad rekryteringstakt.

– Vi har haft ett bra kvartal trots oro i omvärlden, vi har en lägre omsättning men vi lyckas hålla marginalen på en bra nivå. Detta samtidigt som vi upplever en ökad prispress på marknaden. Vi levererar enligt plan, vi har fortsatt en stark orderingång och har lyckats ställa om vårt arbete med goda resultat, säger Håkan Danielsson, vd för WSP Sverige.

När Håkan Danielsson blickar framåt ser han utmaningar, men framför allt möjligheter.

– Det är en balansgång där vi både gasar och bromsar samtidigt. Vi behöver parera en förändrad efterfrågan samtidigt som vi flyttar fram våra positioner och växer inom andra områden. Vi har till exempel en fortsatt stark efterfrågan inom energi, vattenrelaterade tjänster samt inom infrastruktur, men framförallt går vi framåt inom tjänster kopplade till den gröna omställningen där vi också har en bra position globalt, säger Håkan Danielsson.

Höjdpunkter under kvartalet

Koncernens kvartalskommentar

Ta del av WSP-koncernens kvartalskommentar i sin helhet.

Aktiens utveckling

Se hur WSPs aktie utvecklas

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.

Information om sättningar i marken blir tillgänglig via ny karttjänst27.5.2021 13:06:21 CEST | Pressmeddelande

Var och hur mycket marken sätter sig är viktig information för aktörer inom fastighet, VA, el och annan infrastruktur. Nu lanserar WSP en helt ny webbtjänst med unika mätdata som visar hur marken förändrats över tid. Webbtjänsten ersätter inte fysisk mätning av markens små rörelser, men är ett mer yttäckande komplement till aktörer som behöver skaffa sig en bild av läget. Tjänsten täcker Sverige från Norra Uppland och söderut.