Laddning av vägfärjor testas på Ljusteröleden
– Det är ett fullskaletest som genomförs på Ljusteröleden, säger Erik Froste, rederichef på Färjerederiet. Resultatet av testperioden ska ge Trafikverket underlag för att fatta beslut om det smidigaste sättet att ladda vägfärjor som drivs med batterier. Det är därför ett viktigt steg mot målet att skapa en klimatneutral färjetrafik.
Det som kommer att utforskas under testperioden är själva funktionen och tillförlitligheten i laddstationen. Stationen har en hydraulisk arm med stiftkontakter som automatiskt skjuts ut och ansluter till färjans kontakt, när färjan lagt till. Testet pågår dygnet runt och i minst sex månader. Funktionen övervakas av ett system som registrerar antalet lyckade anslutningar.
– Det är inte elkraftöverföringen som testas utan den mekaniska anslutningsförmågan. Med en turlista med 50 till 60 avgångar per dag är det oerhört viktigt att laddstationen fungerar dygnet och året runt, berättar Erik Froste.
Ljusteröleden går mellan Östanå färjeläge och Ljusterö i Österåkers kommun. Över leden transporteras årligen mer än en miljon fordon. Leden är en av de färjeleder som ska drivas elektriskt, med laddningsbara batterier, på några års sikt. Testet med smidig laddning på Ljusteröleden kommer inte att vara trafikpåverkande
Nyckelord
Kontakter
Erik Froste, rederichef Färjerederiet Trafikverket, 010-123 13 02
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum