Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.

Med övertygelsen
om att leken gör både hemmet och världen bättre, tog IKEA of Sweden AB och LEGO Group sig an uppgiften att rensa bort hinder för att den vardagliga leken, och samtidigt skapa något praktiskt men ändå lekfullt som både barn och vuxna kan uppskatta tillsammans.

Leken är det mest intuitiva och kraftfulla sättet för barn att lära och växa på. Men barn och vuxna ser ibland på lek och kreativitet i hemmet på olika sätt. Där vuxna ofta behöver struktur och organisation, ser barn en stimulerande och kreativ miljö där de naturligt vill leka, pausa, och sedan leka igen.*

När man städar upp och omorganiserar barnens kreativa område under tiden som de leker, så avbryter man inte bara leken utan också deras kreativa uttryck och utveckling

Därför ville IKEA of Sweden AB och LEGO Group skapa en förvaringslösning som i sig själv erbjuder en rolig och lekfull upplevelse. BYGGLEK Lådor är utrustade med LEGO knoppar ovanpå locket och frampå lådan så att barnen kan införliva förvaringslådorna i sin lek, som en del av sina LEGO verk. De kan förvara sina berättelser i lådorna, eller stolt visa upp sina skapelser ovanpå.

- Hos IKEA tror vi alltid på lekens kraft. Leken låter oss undersöka, experimentera, drömma och upptäcka, säger Andreas Fredriksson, designer IKEA of Sweden. Där vuxna ofta ser stök, ser barn en stimulerande, kreativ miljö. BYGGLEK hjälper till att överbrygga gapet mellan synsätten och tryggar mer kreativ lek i hemmen runt om i världen. Dessutom passar BYGGLEK kollektion perfekt med andra IKEA produkter och gör det på så sätt möjligt för ditt barns kreativitet att bli en fin och unik dekoration i ditt hem.

- BYGGLEK är mer än bara lådor, säger Rasmus Buch Løgstrup, designer LEGO Group. Det är förvaring och lek i ett. BYGGLEK förser familjer med ett sortiment som hjälper till att skapa plats för mer lek i vardagen – den skapar kreativitet och gör det möjligt att ha roligare tillsammans. Det är möjligt att leka, visa upp de coola verk man skapat, och sedan gå tillbaka till leken, göra om, skapa nytt, och börja om igen. BYGGLEK handlar om oändliga möjligheter, precis som hela LEGO systemet.

BYGGLEK består av fyra olika produkterett set med tre små lådor och två set med större lådor och ett set med LEGO klossar för att kickstarta den lekfulla upplevelsen. BYGGLEK kan användas med alla existerande och kommande LEGO delar eftersom knopparna som används på framsida och ovansida av locket är del av LEGO systemet. Att leka med LEGO klossar gör det möjligt för barn att bygga och bygga om sina berättelser och utveckla grundläggande färdigheter för vårt århundrade. Med BYGGLEK hoppas IKEA of Sweden AB och LEGO Group kunna utvidga LEGO lekupplevelsen genom att erbjuda en rolig och kreativ förvaringslösning som är lika lekbar som funktionell.

Sortiment och pris:

BYGGLEK LEGO® klossar 201 bitar, blandade färger, 149 KR
BYGGLEK LEGO® låda med lock 26 cm x 18 cm x 12 cm, vit 129 KR
BYGGLEK LEGO® låda med lock 35 cm x 26 cm x 12 cm, vit 149 KR
BYGGLEK LEGO® låda med lock set om 3, vit 99 KR

* I IKEA Play Report tillfrågades barn om vad de ville ha och 47 procent av de tillfrågade svarade att de skulle vilja ha mer lektid med sina föräldrar. 90 procent av de tillfrågade föräldrarna ansåg att lek är grundläggande för att må bra och vara lycklig. I LEGO Play Well-studien 2020, förstår föräldrarna vikten av att låta barn leka som barn leker. 8 av 10 medger att barnens stökiga lekar hjälper barnen att känna sig fria och hjälper dem att utveckla sin kreativitet (85%).
Ändå är det 1 av 2 föräldrar som oroar sig över att barnen stökar ner när de leker och känner att de vill
städa upp till och med när deras barn fortfarande leker (51%). 9 av 10 barn bekräftar detta och säger att deras föräldrar säger till dem att plocka undan medan de fortfarande leker (90%).

BYGGLEK säljstartas 1 oktober 2020 i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken

Pris- och produktinformation: Pressmaterial (Pdf)

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar ny global skogsagenda för att främja ansvarsfullt skogsbruk och värna biologisk mångfald - Mål gällande trä från mer hållbara källor uppnått25.1.2021 12:18:32 CETPressmeddelande

IKEA har under många år använt sin storlek och räckvidd för att motverka utarmningen av skog och avskogning runt om i världen. Trycket på världens skogar fortsätter att öka och därför presenterar IKEA idag en ny skogsagenda för 2030. Detta i syfte att värna den biologiska mångfalden, bromsa klimatförändringarna och främja innovationer som gör det möjligt att använda trä på ett ännu smartare sätt.

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck25.1.2021 12:04:18 CETPressmeddelande

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.