Lysande arbetsmarknadsutsikter för ingenjörer

Ingenjörer utgör hälften av de utbildningsgrupper som flest arbetsgivare uppger sig behöva öka antalet anställda av. Det visar SCB:s nya arbetskraftsbarometer. Efterfrågan är tydligt kopplad till den kompetens som krävs för att klara klimatomställningen och de kliv inom digitalisering som många branscher behöver ta.

– Vi ser den näst lägsta arbetslösheten bland våra medlemmar på tio år och SCB:s barometer visar verkligen hur hett eftertraktade ingenjörer är. En bra arbetsmarknad efter avslutad utbildning är något som ungdomar väger in när de gör sina framtidsval. Jag hoppas såklart att detta leder till att ännu fler vill slå in på ingenjörsbanan, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

I Arbetskraftsbarometern bedöms även värdet av erfarenhet inom yrket. Också i detta avseende sticker ingenjörsutbildningarna ut. Av de tjugo grupper med störst skillnad mellan erfarna och nyexaminerade är tio ingenjörsutbildningar.

– Erfarna ingenjörer växer inte på träd. Arbetsgivare måste erbjuda bra lön och goda villkor, annars är det någon annan som gör det. Det handlar också om att ge medarbetarna tid och möjlighet till kompetensutveckling och bygga vidare på den goda grund som ingenjörsutbildningen är, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Om Arbetskraftsbarometern
Statistiken visar arbetsmarknadsläget och utsikterna på ett respektive tre års sikt för cirka 70 utbildningsgrupper, varav största delen är högskoleutbildningar. Resultaten bygger på svaren på en enkät till ett urval av arbetsgivare. Undersökningen har genomförts varje höst sedan 1959.

SCB:s nya Arbetskraftsbarometer visar på en stor andel arbetsgivare som efterfrågar civilingenjörer inom elektronik, datateknik och automation och civilingenjörer inom energi- och elektroteknik. Ett ökat behov gäller även för högskoleingenjörer inom el, elektroteknik och datateknik.

Källa: SCB

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.