M Sverige JO-anmäler Transportstyrelsen

Riksförbundet M Sverige har gjort en JO-anmälan mot Transportstyrelsen. Anledningen är den stora säkerhetsbrist som finns när det gäller ägarbyte i Transportstyrelsens app Mina fordon.

Genom att fotografera uppgifter på registreringsbeviset och körkortets referensnummer kan en bedragare genomföra ett ägarbyte på ett fordon med hjälp av Transportstyrelsens app, utan att bilägaren själv har godkänt eller ens är medveten om ”köpet”.

Transportstyrelsens app Mina fordon lanserades 2012. Trots att det nu har gått åtta år sedan dess, kräver ett ägarbyte i appen ännu inte någon signering med bank-ID.

Säkerhetsbristen i appen uppmärksammades 2014 av Aftonbladet. Senare har även DN och Expressen skrivit om problemet.

Riksförbundet M Sverige kontaktade Transportstyrelsen med frågan om varför problemet fortfarande kvarstod såväl hösten 2018 som sommaren 2019, på grund av att även våra medlemmar har drabbats av de bilbedrägerier som möjliggjordes av Transportstyrelsens app.

– Att en myndighet som Transportstyrelsen inte kan garantera ett säkert ägarbyte är under all kritik, säger Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige. När man lanserar en digital tjänst som appen Mina fordon, måste man också se till att den är säker att använda. Det minsta man kan begära är att en digital signering krävs med bank-ID.

Riksförbundet M Sverige anser att Transportstyrelsen har haft god tid på sig att åtgärda denna välkända säkerhetsbrist och att alldeles för lång tid har passerat utan att någon konkret åtgärd har vidtagits från Transportstyrelsens sida.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.