M Sverige kräver fler 2+1-vägar
– Hastighetssänkningarna är en olycklig konsekvens av det sedan länge underfinansierade vägunderhållet. Redan i dag är var åttonde statlig väg i mycket dåligt skick.Vägarna är helt enkelt så dåliga att de blir farliga att köra på i högre hastigheter, därför har sänkningarna blivit den metod Trafikverket har tillgripit. Men lägre hastigheter på vägarna leder till längre restider, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Det svenska vägnätet bryts snabbt ned till följd av ökad trafikmängd, ökad andel tung trafik samt bristfälligt vägunderhåll. Trafikverket uppger en vägunderhållsskuld på hela 23 miljarder kronor, vilket alltså är kostnaden för åtgärder som redan borde ha genomförts.
Trafikverket anser att alla vägar med hastigheter på 90 km/h eller 100 km/h bör sänkas till 80 km/h om de inte är separerade med mitträcke. Detta eftersom hastigheten är den viktigaste faktorn när det gäller hur allvarlig en olycka blir.
– Om du krockar i 80 km/tim istället för 90 km/tim minskar risken att dö med 40 procent. Vi förstår att hastighetssänkningar kan behövas som en tillfällig åtgärd ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, men det är ohållbart att staten har denna hållning utan att samtidigt kraftigt växla upp finansieringen av vägunderhållet och bygget av mittseparering.
M Sverige menar att hastighetssänkningarna är ett exempel på defensiv trafikpolitik som ett resultat av en mångårig negativ politisk inställning till bilism och vägtrafiken.
– Vägtrafiken bidrar med stora skatteintäkter men får lite tillbaka i form av investeringar. Vägtrafiken står för nästan 90 procent av persontransporterna och en majoritet av godstransporterna. Med den snabba omställningen mot en fossilfri fordonsflotta måste politiken omvärdera sin underprioritering av vägtrafiken.
– Mötesseparerade vägsträckor med viltstängsel ger högst trafiksäkerhet och minskar risken för de allvarligaste olyckorna med 80 procent. Bra vägräcken förhindrar inte bara mötesolyckor, utan också många allvarliga singelolyckor med bil. Denna utbyggnad måste gå betydligt fortare, säger Heléne Lilja.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.
Goda råd för ett lyckat bilköp23.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Högre nybilspriser gör att fler tittar på begagnat. Men att välja bort nybilar av kostnadsskäl kan komma med en baksida i form av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum