M Sverige kritiserar Transportstyrelsens avgiftshöjning

Transportstyrelsens föreslår en höjning av vägtrafikregisteravgiften. Avgiften tas ut årligen för alla sorters fordon med registreringsskylt, i samband med fordonsskatten.

Den föreslagna höjningen skulle göra kostnaden 50 procent högre för oss bilägare jämfört med för ett par år sedan, en total kostnadsökning på 250 miljoner kronor varje år. Samtidigt ger myndigheten ingen klar bild av vad den ökade intäkten ska användas till, utan hänvisar till att avgiften varit låg de senaste åren.

– Räknat per bil är utgiften inte så stor men totalt från alla bilägare är det en väldigt stor summa. Samtidigt drabbas vi av att våra uppgifter i vägtrafikregistret säljs till bluff-företag med vilseledande annonsering. Och med minnet av den stora IT-säkerhetsbrist hos Transportstyrelsen som även fick delar av vår regering på fall är det svårt att motivera varför vi ska acceptera så stora avgiftshöjningar, säger Caroline Drabe, vd Riksförbundet M Sverige.

Samtidigt som vi bilägare får betala för systemets funktion säljer Transportstyrelsen alltså våra data till i princip vem som helst. För ett par år sedan fälldes ett företag som köpt adressuppgifter från vägtrafikregistret, bland annat för vilseledande marknadsföring. Många konsumenter hade redan betalat för innehållslösa erbjudanden, under falska premisser, och över 800 anmälningar hade inkommit till Konsumentverket. Liknande utskick med erbjudande om att förlänga en förfallen garanti är åter aktuella och har de senaste veckorna nått många bilägare.

– Transportstyrelsen behöver skärpa kontrollen om företag över huvud taget ska tillåtas köpa adressuppgifter till oss bilägare, så här får det inte fortsätta, säger Caroline Drabe.

Vidare menar myndigheten att intäkterna från avgiften ska täcka kostnaderna för att driva och utveckla vägtrafikregistret, bland annat kostnader för tjänster kopplade till vägtrafikregistret som exempelvis ägarbyten.

– M Sverige har tidigare i år JO-anmält Transportstyrelsen med anledning av att deras app Mina fordon inte har någon legitimeringsfunktion, som exempelvis BankID, vilket kan göra ägarbyten riskfyllda. Det har inte skett någon utveckling inom området på flera år, det är orimligt att samma gamla system nu ska kosta 250 miljoner extra årligen, säger Caroline Drabe.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun26.11.2020 05:45:00 CETPressmeddelande

M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun. De får utmärkelsen för öppnandet av den första tankstationen i världen där vätgas tillverkas på plats och där allmänheten kan tanka. Tankstationen är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet och är helt självförsörjande på energi genom solceller. M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.