M Sverige överlämnade rapport till infrastrukturministern

Företrädare för Riksförbundet M Sverige samtalade med infrastrukturminister Andreas Carlson under ett möte på det nya Landsbygds- och infrastrukturdepartementet den 1 februari. Riksförbundet M Sverige framförde krav på bättre vägunderhåll och enklare regler för laddstolpar.

På mötet överlämnade Riksförbundet M Sverige sin senaste rapport 54 förslag för ökad trafiksäkerhet. I rapporten presenteras de åtgärder som M Sverige anser krävs för att Sverige ska närma sig Nollvisionen med målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.

– Ska trafiksäkerheten och tillgängligheten på vägnätet kunna fortsätta att utvecklas är det angeläget att underhållsskulden byggs bort. Kring detta har vi en samsyn med infrastrukturministern. Vi väntar oss därför tydliga budgettillskott kommande år, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Omställningen av fordonsflottan är den påtagligaste förändringen för svenska bilister under senare tid. För Riksförbundet M Sverige är det viktigt att hela samhället blir vinnare på omställningen och att inte konsumenterna hamnar i kläm.

– Bilisterna får betala för utvecklingskostnaden av den nya tekniken i form av högre fordonspriser. Till det kommer höga skatter på att äga och använda bilen. Vi tycker därför att det var olyckligt att klimatbonusen, som subventionerade köp av klimatvänliga bilar, togs bort, säger Heléne Lilja.

M Sverige lyfte även fram behovet av kostnadslättnader med tanke på det tuffa ekonomiska läget.

– Vi tycker att det finns flera åtgärder som regeringen skulle kunna införa relativt snabbt. Skatten på trafikförsäkringen och fordonsskatten bör ses över och en skrotningspremie skulle underlätta omställningen för de med äldre bilar, säger Heléne Lilja.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Sant och falskt om bränslepriser – experten reder ut23.3.2023 15:21:50 CET | Pressmeddelande

Kostnadsläget i samhället fortsätter att öka och priserna på bensin och diesel ligger på rekordnivåer. De höga drivmedelspriserna beror på råvarupriset, valutakursen och skatterna. Sveriges ambition att sänka utsläppen mer än andra länder bidrar också till att svenska bilister får betala ett högre pris för bensin och diesel, som en följd av reduktionsplikten. Samtidigt ger en del illa underbyggda påståenden bilister en snedvriden bild av potentialen i en prisnedgång. Riksförbundet M Sverige har granskat en rad påståenden om drivmedel och bemöter med fakta.

Stort däcktest: 1 av 7 sommardäck underkända, varnar konsumentorganisation16.3.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande

Att välja nya däck till bilen är svårt, men viktigt. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning Motor har testat 50 olika sommardäck, varav sju blev underkända. Testet har genomförts i samarbete med Riksförbundet M Sveriges systerorganisation Adac i Tyskland och visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.