Mälartåg sätts i trafik Hallsberg-Katrineholm- Stockholm

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik på sträckan Örebro–Eskilstuna–Stockholm i december 2019. Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Hallsberg-Katrineholm Stockholm.

Från 16 mars kan resenärer på stationerna Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm kliva ombord på Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Två tåg sätts i trafik nu och till sommaren planeras samtliga avgångar på sträckan att trafikeras av nya Mälartåg.

- Med en ny sträcka för våra helt nya Mälartåg tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, smartare och bättre pendlande i Stockholm-Mälarregionen. Steg för steg förbättrar vi kollektivtrafiken och förenklar för fler att få ihop sina vardagspussel, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm..

Totalt planeras 33 Mälartåg successivt sättas i trafik fram till vintern 2020. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm som fick de nya regionaltågen i december 2019. Efter sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm introduceras nya Mälartåg på sträckan Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020. Under hösten/vintern 2020/21 sätts tågen i trafik på sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.

Det är glädjande att fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. Tågen är anpassade för restider mellan 1-2 timmar, och kan gå i 200 km/timmen vilket innebär att restiden kommer att kortas något på vissa delsträckor, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.
De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm
Norrköping-Nyköping-Stockholm
Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala

SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar då även för Mälartåg Kundservice. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Länskorten köper man hos till exempel Sörmlandstrafiken, VL eller Länstrafiken Örebro, och övriga biljetter köps i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se. Sök resan och tidtabeller på sj.se eller se tidtabeller på malartag.se

För mer information:
Sanna Carlsson, Marknadsansvarig, Mälardalstrafik MÄLAB AB