Malin Ragnegård vald till förbundsordförande för Kommunal

Idag, den 31 maj 2022, beslutade Kommunals kongress att enhälligt välja Malin Ragnegård till förbundsordförande för Kommunal.

Malin Ragnegård, förbundsordförande

- Jag är både stolt och hedrad över att ha blivit vald till förbundsordförande för vår förening. Att bli vald av medlemmarna det finaste förtroende man kan få. Jag ska göra allt för att Kommunal ska bli en stark aktör som alltid driver medlemmarnas frågor, oavsett om det är gentemot arbetsgivare eller beslutsfattare, säger Malin Ragnegård förbundsordförande Kommunal.

Kommunal är Sveriges största välfärdsförbund med över en halv miljon medlemmar. Vi ska tillsammans flytta fram våra positioner på alla fronter och ta ordentligt med plats i debatten. Det gör vi genom att organisera oss på arbetsplatserna och bli fler. Det som är bra för medlemmarna i Kommunal är också bra för svensk välfärd, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Malin Ragnegård blev fackligt aktiv vid 21 års ålder då hon jobbade som personlig assistent i Falu kommun. Mellan 2015 och 2020 var Ragnegård avdelningsordförande för Kommunal Bergslagen. I september 2020 valdes hon till förbundssekreterare för Kommunal. I november 2021 efterträdde hon, i egenskap av förste vice ordförande, Tobias Baudin som förbundsordförande för Kommunal.

Kommunals kongress äger rum på Svenska Mässan i Göteborg, från den 31 maj till den 3 juni. Kongressen är Kommunals högsta beslutande organ och de 188 ombudens uppgift är att besluta om Kommunals fackliga arbete framgent samt att välja vilka som ska få förtroendet att sitta i Kommunals förbundsstyrelse och förbundsledning.

Malin Ragnegård, förbundsordförande

Slopandet av karensutredningen är en attack mot medlemmarna i Kommunal26.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kommunal har länge kämpat för att slopa karensavdraget. Den socialdemokratiska regeringen tillsatte förra året en utredning för att se över systemet för karensavdraget och sjuklönen. Syftet var göra systemet mer rättvist, något Kommunal välkomnade. På torsdag väntas den borgerliga regeringen fatta beslut om att skrota karensutredningen. - Att högerregeringen skrotar utredningen innan den ens fått slutrapportera är under all kritik. Karensavdraget är en orättvis straffavgift för alla som inte kan arbeta hemifrån. Jag häpnar över hur den sittande regeringen behandlar hundratusentals välfärdsarbetare, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal. För Kommunal är karensavdraget både en rättvise- och plånboksfråga. För en medlem i Kommunal som jobbar heltid och har medellön om 26 400 kr blir avdraget 975 kr före skatt. - Karensavdraget är en viktig plånboksfråga. Många medlemmar i Kommunal har knappa marginaler och ett karensavdrag kan vara det som gör att månadsekonomin inte går ihop. Det

Kommunal välkomnar regeringens besked men varnar för stora utmaningar10.1.2023 09:56:48 CET | Pressmeddelande