Maria Grimmer ny affärsområdeschef på WSP Management

För ett år sedan klev Maria Grimmer in som regionchef för WSPs projektledare i Stockholm. Nu tar hon över rollen som chef för hela affärsområdet Management.

Maria Grimmer började sin karriär på WSP i Falun för över 20 år sedan. För ett år sedan återvände hon och nu tar hon plats i WSPs ledning som affärsområdeschef.  Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm.
Maria Grimmer började sin karriär på WSP i Falun för över 20 år sedan. För ett år sedan återvände hon och nu tar hon plats i WSPs ledning som affärsområdeschef. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm.

Maria Grimmer började sin karriär på WSP, dåvarande J&W, som landskapsarkitekt i Falun för över 20 år sedan. Men sedan dess har Maria hunnit med att bredda sin kompetens rejält och haft ledande roller i många bolag i branschen, nu senast som regionchef på WSP.

– Jag är glad över att Maria vill fortsätta utveckla vår projektledarverksamhet, men nu med ett nationellt ansvar. Hon har i sin roll som regionchef visat på sin förmåga att leda och att utveckla verksamheten med god lönsamhet och kundnöjdhet, säger Håkan Danielsson, vd på WSP Sverige.

Maria Grimmer har ett gediget cv och har jobbat på de flesta stora konsultbolag i branschen. När hon efter ett antal år på arkitektsidan erbjöds bredare roller där erfarenheterna som landskapsarkitekt kunde kombineras med exempelvis infrastruktur och stadsutveckling kände hon att hon hade hittat hem. Under sin tid på WSP har hennes organisation varit involverad i några av Stockholms största infrastrukturprojekt, något som ställt höga krav på samarbetsförmåga och kundinsikt.

– Jag trivs väldigt bra på WSP. Trots att vi är ett stort och globalt företag har vi en unik företagskultur som är både nyfiken och ödmjuk. Det ger bra förutsättningar för att vi ska kunna arbeta ännu tätare tillsammans. Mitt mål är att vi på affärsområdet Management ska kunna bidra ännu mer till att stärka WSP inom både projektledning och projektorganisation.

WSP Management består av närmare 400 medarbetare, de flesta är projektledare och jobbar i projekt som rör infrastruktur, hus, energi samt arbetar med projektstyrning och metodutveckling.

Maria Grimmer, affärsområdeschef WSP Management
maria.grimmer@wsp.com

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.

Information om sättningar i marken blir tillgänglig via ny karttjänst27.5.2021 13:06:21 CEST | Pressmeddelande

Var och hur mycket marken sätter sig är viktig information för aktörer inom fastighet, VA, el och annan infrastruktur. Nu lanserar WSP en helt ny webbtjänst med unika mätdata som visar hur marken förändrats över tid. Webbtjänsten ersätter inte fysisk mätning av markens små rörelser, men är ett mer yttäckande komplement till aktörer som behöver skaffa sig en bild av läget. Tjänsten täcker Sverige från Norra Uppland och söderut.