Matmomsen är inte lösningen på övervikt och fetma (replik DN Debatt 11 juni)
I DN den 6 juni skrev Karin Wedin och Anders Olshov en artikel som grundar sig i att andelen människor med övervikt och fetma ökar i Sverige. Detta är onekligen ett problem. Men skribenternas orsaksbeskrivning och förslag på lösningar missar målet.
Vi behöver mat och dryck för att överleva, men också för att leva sunt och då och då leva gott. Utvecklingen med övervikt och fetma beror inte på enskilda matvaror utan på ohälsosamma levnadsvanor. Det är en mycket viktig distinktion. När Wedin och Olshov ska föreslå lösningar blir det en lång rad åtgärder utan vetenskaplig grund.
T ex föreslår man höjd matmoms med hänvisning till att maten har blivit för billig. Matpriserna är inte lösningen på ökad övervikt och Sverige har redan en hög matmoms jämfört med andra EU-länder. Det är dessutom betydligt billigare att fylla korgen med morötter och broccoli än med chips och godis. Att författarna exemplifierar med prisfall på kött är förbryllande eftersom köttkonsumtionen inte är en direkt orsak till övervikt och fetma.
Deras förslag om punktskatter på fett och socker kan avfärdas med att det saknas vetenskapliga bevis för att punktskatter bidrar till en generellt bättre folkhälsa. Punktskatter kan ändra konsumtionsmönster, men om det faktiskt påverkar människors hälsa är långt ifrån bevisat. Danmark har slopat sin fettskatt, Finland avskaffade sin godisskatt och den norska sockerskatten gynnar mest den svenska gränshandeln. För övrigt sjunker konsumtionen av läsk i Sverige, något som Wedin och Olshov rimligen borde känna till.
Vad man äter och dricker påverkar givetvis men övriga levnadsvanor är också betydelsefulla. Den som gör av med fler kalorier, dvs motionerar och rör på sig, har också större utrymme att konsumera. Detta självklara samband berörs inte alls av Wedin och Olshov. I stället lyfter man fram statistik från andra länder och extrapolerade utvecklingskurvor för att föreslå radikala politiska ingrepp i Sverige.
Livsmedelsbranschen har ett stort inflytande på vad människor köper och äter, och våra respektive branschorganisationer samlar medlemsföretagen i folkhälsofrågan. Inom handeln har vi ett fempunktsprogram och Livsmedelsföretagen arbetar med ett folkhälsoinitiativ. Just nu diskuterar vi med Livsmedelsverket hur vi ska kunna förstärka nyckelhålsmärkningen, ett vetenskapligt grundat märke som underlättar för konsumenten. Vi vill göra ännu mer för att guida konsumenterna till nyttigare alternativ, men vi begränsas av ett krångligt regelverk för hälsopåståenden.
Sambandet mellan de produkter som finns på marknaden, människors matvanor och det statistiska hälsotillståndet är betydligt mer komplext än att det kan lösas med höjda skatter och licensierade butiker för läsk och godis. Vi tar gärna en seriös diskussion om hur vi kan hjälpa till och lösa problemet med fetma och övervikt utifrån en vetenskaplig grund.
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum