Maxpoäng till ŠKODA KODIAQ från Euro NCAP

- Vuxenskydd med 92 procents poäng
- Högsta poäng i sidokrockskydd
- Högsta säkerhetsnivå i nya ŠKODA-suven
- Senaste förarassistans- och säkerhetssystemen både förhindrar olyckor och mildrar krockvåldet

ŠKODA KODIAQ har högsta betyg i krocksäkerhet, enligt krocktestinstitutet Euro NCAP. Med 92 procent i vuxenskydd och högt betyg för skyddet av såväl barn och fotgängare samt avancerade säkerhetssystem belönades nya KODIAQ med fem stjärnor av fem möjliga.
KODIAQ är den sjunde ŠKODA-modellen på rad att belönas med maximala fem av fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester, vilket tydligt demonstrerar den höga standarden av säkerhetssystem utvecklade av ŠKODA.

Euro NCAP genomför några av de allra mest krävande säkerhetstester. Därför är vi mycket stolta över att ha nått högsta möjliga betyg, säger Christian Strube, utvecklingschef på ŠKODA.
- Nya KODIAQ har en lång lista av innovativa tekniker och smarta lösningar ombord. Vi har höjt den passiva säkerheten och karossen som sådan bidrar starkt till den höga säkerheten. Dessutom har vi utökat antalet avancerade säkerhetshetsystem så att många olyckor till och med kan undvikas helt.

Fem av fem stjärnor
Euro NCAP gav KODIAQ hela 92 procent i betyg för vuxenskydd, samtidigt som skyddet vid sidokollision också bedömdes som bra med gott skydd för alla utsatta delar av förarens och passagernaras kroppar. Även nackskyddet poängterades som extra bra.
Euro NCAP berömde dessutom speciellt funktionen i den standardmonterade autobromsen, som är aktiv i såväl låg som hög hastighet.
Högsta betyg fick också KODIAQ för fotgängarskyddet.

ŠKODA KODIAQ är standardutrustad med nio krockkuddar som skyddar samtliga åkande. Dessutom är trepunktsbälten standard på samtliga sittplatser och baksätet har ISOFIX-system för fastsättning av barnstolar. KODIAQ är dessutom utrustad med automatisk aktivering av varningsblinkers i händelse av en panikbroms och stoppad bränsleförsörjning om bilen krockar.
Om bilen känner av att en krock är nära aktiveras Crew Protect Assist som stänger sidorutor och taklucka och spänner åt säkerhetsbältena i framsätet för att mildra skadorna. Efter krocken aktiveras dessutom multikollisionsbromsen som förhindrar bilen att rulla iväg.

Standardutrustad med automatiskt SOS-larm
I Sverige är ŠKODA KODIAQ standardutrustad med ŠKODA Connect som bland annat innehåller automatisk larmuppringning. Om bilens krockkuddar löses ut larmar bilen automatiskt SOS och meddelar position och antal bältade, för att så snabbt som möjligt få rätt hjälp till platsen.
KODIAQ är också utrustad med ett stort antal kameror och radar- och lasersensorer. Autobromsen Front Assist med City Emergency Brake och fotgängarigenkänning bromsar automatiskt för att antingen helt undvika eller åtminstone mildra en kollision. Manöverassistenten och Rear Traffic Alert har dessutom autobroms vid backning.
KODIAQ kan också utrustas med adaptiv farthållare, filhållningsassistent, döda vinkel-varnare, kökörningsassistent, vägskyltsigenkänning och trötthetsvarnare.

Krocktestat bilar sedan 1997
Euro NCAP är ett samarbete mellan Europas transportmyndigheter, fordonsföreningar och försäkringsbolag och har huvudkontor i Belgien. Organisationen genomför krocktester av nya bilar och betygsätter dem utefter tillgängliga säkerhetsystem, vilket man gjort sedan organisationen grundades 1997.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.