MEDS tar steg mot lönsamhet – organiska trafiken rusar

Under 2022 har nätapoteket MEDS fokuserat på sitt SEO-arbete och ökar nu sin organiska trafik från Google med över 100 procent. ”Det här är ett kvitto på att vårt arbete inom SEO och content ger önskad effekt – men samtidigt har vi bara börjat”, säger Daniel Larsson, Head of SEO.

När SEO-byrån Bonzer i våras gjorde en analys av de 100 största e-handelsbolagen, lyftes nätapoteket MEDS fram som ett skolexempel på hur man lyckas med sökmotoroptimering. Sedan dess har MEDS skruvat upp sin satsning ytterligare – och ökat den organiska tillväxten ännu mer.

– Vi taktar nu på en ökning med över 100 procent mot föregående år vilket visar vikten av ett dedikerat SEO-arbete. Vårt fokus under 2022 har legat på att skapa inspirerande och informativt innehåll som vi ser att kunderna efterfrågar. Vi har också gjort flera tekniska förbättringar för att förbättra användarupplevelsen på vår sajt. Men sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och vi har bara börjat vår satsning, säger Daniel Larsson, Head of SEO.

Målbilden för nästa år är fortsatt hög och planen är att vrida upp satsningen ytterligare. För att lyckas med sina ambitioner kommer man ta in ännu mer kompetens inhouse och fortsätta sökmotoroptimera sajtens befintliga sidor – men också lansera helt nya contentprojekt.

– Våra mål är högt ställda och vi siktar på en lika stark utveckling under nästa år. För att kunna ta ytterligare steg i vår utveckling håller vi nu på att bredda teamet och starta helt nya contentprojekt. 2023 blir ett spännande år, där vi kommer att utmana vad man som apotek kan göra för typ av innehåll, säger Daniel Larsson.

Förutom fortsatt tillväxt är MEDS långsiktiga mål att även gå mer mot lönsamhet. En viktig del i den målsättningen är att öka den organiska trafiken till sajten.

–  Apoteksmarknaden är ocyklisk och ökar dessutom onlineandelen – till skillnad från andra detaljhandelsbranscher. MEDS tar marknadsandelar och det är speciellt viktigt att våra obetalda kanaler står för en allt större andel av nykundstillväxten. Därför satsar vi stort för att fortsätta detta arbete under 2023, säger Sofia Söderqvist, Chief Commercial Officer på MEDS.

Daniel Larsson, Head of SEO på MEDS.
Sofia Söderqvist, Chief Commercial Officer på MEDS.

MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kunden i fokus. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel till dig själv, din familj och ditt djur. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett mycket stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser direkt dit du är – även sena kvällar och helger. Efter MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbt och är nu runt 250 anställda.