Merparten svenska resenärer låter inte klimatoron påverka utlandsresandet

Mer än varannan svensk resenär tänker inte på klimatutsläpp när de reser. De flesta av dessa resenärer uppger att de inte tänker på klimatutsläpp under själva resan, men försöker kompensera genom att vara mer medvetna hemma istället. Nästan var fjärde svensk resenär tänker sällan på klimatutsläpp, varken under resan eller på hemmaplan. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

55 procent av de svenskar som reser utomlands regelbundet tänker inte på klimatutsläpp under resan. Av dessa uppger 32 procent att de är mer medvetna hemma istället, till exempel genom att sopsortera, välja kollektivtrafik framför bil och minska köttkonsumtionen. Resterande del, 23 procent, tänker inte på klimatutsläpp alls.

- Svenskarna är ett miljömedvetet folk, men vi lever också i ett mörkt och avsides beläget land och det sitter långt inne att sluta åka på utlandsresor. De värden som man får från utlandsresor, som att ladda energi och uppleva världen med nära och kära, väger tyngre än klimatoron. Den försöker man göra något åt på andra sätt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

35 procent av de svenska resenärerna uppger dock att de tänker på klimatet. Av dessa är det dock bara 18 procent som väljer att semestra inrikes eller i näraliggande länder för att undvika flyget. Det vanligaste sättet att tänka på klimatet under en utlandsresa är istället att tänka klimatsmart kring hotellvistelsen. Detta görs främst genom att använda handdukarna länge och inte ha AC:n på mer än nödvändigt, vilket 57 procent av de som tänker på klimatet under en utlandsresa gör. 20 procent väljer bort bilen på resmålet och satsar istället på mer miljövänliga transportsätt med lokal kollektivtrafik.

Män är betydligt mindre benägna än kvinnor att tänka på klimatutsläpp, varken hemma eller under en utlandsresa. 32 procent av de manliga utlandsresenärerna tänker sällan på klimatutsläpp, medan motsvarande siffra för kvinnor är 13 procent. Det är också signifikanta skillnader mellan olika åldersgrupper. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är mest benägna att tänka klimatsmart hemma, men dock inte under själva resan (41 procent). Motsvarande siffra bland äldre resenärer i åldern 66-79 är endast 27 procent.

Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018. Riksrepresentativt urval.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.