Merparten svenska resenärer låter inte klimatoron påverka utlandsresandet

Mer än varannan svensk resenär tänker inte på klimatutsläpp när de reser. De flesta av dessa resenärer uppger att de inte tänker på klimatutsläpp under själva resan, men försöker kompensera genom att vara mer medvetna hemma istället. Nästan var fjärde svensk resenär tänker sällan på klimatutsläpp, varken under resan eller på hemmaplan. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

55 procent av de svenskar som reser utomlands regelbundet tänker inte på klimatutsläpp under resan. Av dessa uppger 32 procent att de är mer medvetna hemma istället, till exempel genom att sopsortera, välja kollektivtrafik framför bil och minska köttkonsumtionen. Resterande del, 23 procent, tänker inte på klimatutsläpp alls.

- Svenskarna är ett miljömedvetet folk, men vi lever också i ett mörkt och avsides beläget land och det sitter långt inne att sluta åka på utlandsresor. De värden som man får från utlandsresor, som att ladda energi och uppleva världen med nära och kära, väger tyngre än klimatoron. Den försöker man göra något åt på andra sätt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

35 procent av de svenska resenärerna uppger dock att de tänker på klimatet. Av dessa är det dock bara 18 procent som väljer att semestra inrikes eller i näraliggande länder för att undvika flyget. Det vanligaste sättet att tänka på klimatet under en utlandsresa är istället att tänka klimatsmart kring hotellvistelsen. Detta görs främst genom att använda handdukarna länge och inte ha AC:n på mer än nödvändigt, vilket 57 procent av de som tänker på klimatet under en utlandsresa gör. 20 procent väljer bort bilen på resmålet och satsar istället på mer miljövänliga transportsätt med lokal kollektivtrafik.

Män är betydligt mindre benägna än kvinnor att tänka på klimatutsläpp, varken hemma eller under en utlandsresa. 32 procent av de manliga utlandsresenärerna tänker sällan på klimatutsläpp, medan motsvarande siffra för kvinnor är 13 procent. Det är också signifikanta skillnader mellan olika åldersgrupper. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är mest benägna att tänka klimatsmart hemma, men dock inte under själva resan (41 procent). Motsvarande siffra bland äldre resenärer i åldern 66-79 är endast 27 procent.

Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018. Riksrepresentativt urval.

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.