Merparten svenska resenärer låter inte klimatoron påverka utlandsresandet
55 procent av de svenskar som reser utomlands regelbundet tänker inte på klimatutsläpp under resan. Av dessa uppger 32 procent att de är mer medvetna hemma istället, till exempel genom att sopsortera, välja kollektivtrafik framför bil och minska köttkonsumtionen. Resterande del, 23 procent, tänker inte på klimatutsläpp alls.
- Svenskarna är ett miljömedvetet folk, men vi lever också i ett mörkt och avsides beläget land och det sitter långt inne att sluta åka på utlandsresor. De värden som man får från utlandsresor, som att ladda energi och uppleva världen med nära och kära, väger tyngre än klimatoron. Den försöker man göra något åt på andra sätt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.
35 procent av de svenska resenärerna uppger dock att de tänker på klimatet. Av dessa är det dock bara 18 procent som väljer att semestra inrikes eller i näraliggande länder för att undvika flyget. Det vanligaste sättet att tänka på klimatet under en utlandsresa är istället att tänka klimatsmart kring hotellvistelsen. Detta görs främst genom att använda handdukarna länge och inte ha AC:n på mer än nödvändigt, vilket 57 procent av de som tänker på klimatet under en utlandsresa gör. 20 procent väljer bort bilen på resmålet och satsar istället på mer miljövänliga transportsätt med lokal kollektivtrafik.
Män är betydligt mindre benägna än kvinnor att tänka på klimatutsläpp, varken hemma eller under en utlandsresa. 32 procent av de manliga utlandsresenärerna tänker sällan på klimatutsläpp, medan motsvarande siffra för kvinnor är 13 procent. Det är också signifikanta skillnader mellan olika åldersgrupper. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är mest benägna att tänka klimatsmart hemma, men dock inte under själva resan (41 procent). Motsvarande siffra bland äldre resenärer i åldern 66-79 är endast 27 procent.
Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018. Riksrepresentativt urval.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.seOm
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum