MRF och Blockets kundskydd visar sig vara värdelöst

Motorbranschens Riksförbund, MRF, säger sig arbeta för de seriösa aktörerna inom bilbranschen, något som nu kan ifrågasättas. Bilföretaget Förenade Bil har nyligen vägrat att följa ett beslut från Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som har gett en konsument rätt att häva köpet av en bil.

Medlemmar i MRF har förbundit sig att följa beslut i ARN. Och om ett medlemsföretag i MRF inte gör detta, säger sig MRF garantera ersättning till konsumenten. Men i det här fallet har MRF valt att inte fullfölja sitt åtagande.

– Det är svårt att ha förtroende för bilbranschen när deras egen medlemsorganisation väljer att inte följa vare sig sina egna riktlinjer eller ARNs beslut, säger Juan Colarte, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Konsumenter har tidigare haft ett visst skydd genom att Blocket har agerat mot oseriösa annonsörer.

I en intervju i SVT Plus förra våren uppger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket, att de alltid agerar mot annonsörer som inte följer ARN genom att stänga ner deras annonssidor.

Men även hos Blocket fick konsumenten i det här fallet kalla handen. Orsaken? Enligt ett mejl som M Sverige har tagit del av framgår att Blocket i detta ärende väljer att inte stänga av Förenade bil, trots kännedom om ARNs beslut. Därmed faller även Blockets kundskydd platt.

M Sveriges uppmaning till MRF och till Blocket är glasklar:

– Ta ert ansvar. Konsumenterna ska kunna känna sig trygga i att branschanslutna bilhandlare följer ARNs beslut. Konsumenterna måste också kunna utgå från att Blocket inte tillåter annonser från oseriösa bilhandlare, säger Juan Colarte.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun26.11.2020 05:45:00 CETPressmeddelande

M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun. De får utmärkelsen för öppnandet av den första tankstationen i världen där vätgas tillverkas på plats och där allmänheten kan tanka. Tankstationen är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet och är helt självförsörjande på energi genom solceller. M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.